Thursday, March 18, 2010

Masak Untuk FIL & MIL

Orang kata... bila travel jejauh ni... penat tu memanglah teramat penat... kalau boleh... balik tu... nak zass baring je kat katil... tapi bila dah berkeluarga ni... banyak komitmennya... dengan nak layan anak lagi.. dengan nak masak lagi... dengan nak kemas rumah lagi... yerlah orang kata kerja rumah ni memang takkan pernah habis... Bila dah berkeluarga ni jugak.. sesekali mertua datang rumah.. takkanlah nak hidang dengan lauk beli kat kedaikan.. rasa macam.. eh seganla pulak... kot-kot nanti diorang kata... hish.. menantu aku ni mang tak masak ke.. mesti dok bagi anak aku lauk kedai je kot hari-hari... ha...manalah tahu kan... (Mama berprasangka buruk di situ ye... jangan dicontohi ye..hiks)

So... kelmarin... MIL & FIL memang tak beritahu nak datang.. teriba datang terjah je.. yerlah diorang pun dari Sepang je... Tetiba Atok Aqilah mesej kata diorang datang umah.. yerlah nak jengok cucu diorang la kan... walaupun dok Sepang tuh.. mama dok Nilai.. macam jarang-jarang balik sana.. coz MIL & FIL selalu datang... nak balik sana macam ala-ala malas gitu...(hahaha..biasa balik umah mertua tu selalu la lemah kepala lutut... cam tak de semangat gitu...contoh yang tak berapa elok jugak.. so korang jangan ikut ye...ahaks...)Bila Atok Aqilah mesej tuh.. dalam kepala ni dah dok pikir.. ha sudah.. apa aku nak masak nih.. selalu mertua datang tengahari.. mesti terus membawa ke malam... tapi diorang memang jarang bermalam... selalu balik hari jekla... lepas makan malam... balik... dah fikiran dok fikir.. apa yang ada dalam fridge... ayam ada... tuh jekla yang ada pun.. sayur tak dak! Huhuhu.. nampak sangat jarang masakkan... Terfikir gak.. ala mintak papa belikan ajelah tomyam campur ke... sup campur ke.. apa ke kat kedai makan depan tuh.. tapi... alahai.. macam tak sedap la pulak..diorang pun bukan selalu datang pun... Tak per.. mama kena gigih sikit... jangan dok asyik kasi orang makan air tangan kedai je..huhuhu...

Dan balik kerja tu mama sempatlah singgah kedai beli apa yang patut... plan nak masak kari ayam + bendi... pehtu ikan masak kicap... goreng udang... dah cukupla tuh... pehtu..klu nak tambah lauk baru leh beli... janji ada lauk yang kita masak sendiri.. cover weh...cover...hiks....

Sampai umah pun dah pukul 6 gitu... Tapi mak mertua mama ni jenis tak dok diam... dia pun kecoh nak tolong mama masak... huhuhu... mak mertua mama ni memang pandai masak.. yerlah surirumah kan... harusla pandai masak... kadang-kadang masak dia tu biasa-biasa je.. tapi rasa dia susah kita nak lupakan.. yerlah air tangan orang-orang tua kan... mama banyak belajar masak apa yang papa Aqilah suka dari mak mertua nih... lebih-lebih ikan masak kicap dia... wallaweii.. sedap ya amat... so kebetulan dia ada... mama belajar la dari dia....


Dan inilah hasilnya... memang sedap ya amat weh... selalu mama masak ikan masak kicap.. kuah macam cair-cair je kan.. kali ni dia bagi petua dan resipi dia... mak aih... jadi terus.. sedap ya amat... nanti mama tempek resipi ye... ini salah satu peberet papa Aqilah sebenarnya selain masak sambal....


Dan ini pulak ayam masak kari... selama ni mama buat tak pernah blend pun bawang merah, bawang putih halia.. kali ni mak mertua kata try blend... lagi terasa.. mama selalu potong2 je bawang putih halia tu seme...

Berpeluh mama masak tuh... hahaha.. yerla.. dengan penatnya dengan apa kan... tapi gigihla jugak... bila time makan bapak mertua puji tu... wah..dan-dan tu gak hilang rasa penat weh... ahaks... perasan tul kan... Tapi apapun lauk malam tu ditambah dengan sup ayam ngan kailan ikan masin air tangan kedai jugak...ahaks... cam tak meriah ada 3 jenis lauk je kan... Ok..nanti mama tempek resipi di lain entry ye...

5 comments:

ez said...

akak..bestnye..terasa lapau la plak..hahha

Aleeya said...

mak aihhh lazatnye...rajinnye masak

@yue said...

dapnye..

sy msak sume lauk blend bwg² kak.. klu yg ada resepi bwg potong² pn still buh bwg blend...rasa lg mantop gitu!

*tq sudi singgah kt blog sy yg x sbrapa itu..hehe

rynas said...

akak bagus2 masak. kalau saya tu dah tentu ler cari menu kat kedai hehhehe. pemalas namanya

Diarihatiku1976 said...

aku pun kalo masak kari memang blend semua tu.. lagi mantop... pastu pakai kari babas...fuhh.. memang terbabas kalo makan.... ahahkss