Saturday, March 06, 2010

Negeri Sembilan Catu Air

Negeri Sembilan catu air


PENDUDUK di Taman Permai, Seremban mula menyimpan air bagi menghadapi catuan Ahad ini.

SEREMBAN – Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn. Bhd. (Sains) akan mula melaksanakan catuan bekalan air di beberapa kawasan di negeri ini mulai Ahad ini.

Tindakan itu dibuat ekoran cuaca panas dan pengurangan taburan hujan di beberapa pusat tadahan air khususnya loji yang membekal air kepada penduduk di Seremban menyebabkan langkah berjimat-cermat perlu dilaksanakan.

Pengurus Komunikasi dan Hal Ehwal Korporat Sains, Azlan Abdul Aziz berkata, pengurangan hujan mengakibatkan penurunan paras air sungai di muka sauk loji rawatan air Pantai, Sungai Ngoi-Ngoi dan Sungai Mahang yang membekalkan air terawat ke kawasan di sekitar Nilai, Sendayan, LBJ dan Lenggeng.

Beliau berkata, catuan itu akan diteruskan sehingga paras air di muka sauk kembali ke paras biasa (di atas tahap kritikal).

“Sehubungan itu, Sains akan mengagihkan air ke kawasan yang terjejas termasuk pengisian tangki air,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Dianggarkan pengguna air di Negeri Sembilan kini melebihi satu juta orang dan separuh daripada jumlah itu tinggal di sekitar Seremban dan Nilai.

Pada 13 Februari lalu, Syarikat Air Johor Holdings Sdn. Bhd. telah mula mencatu bekalan air di daerah Kluang berikutan paras air di Sungai Sembrong merosot kepada 0.3 meter iaitu lebih rendah daripada paras kritikal 0.5 meter.

Ini adalah berita yang sangat tidak bagus....Harap-harap tidak seserius yang di jangka... dan semoga catuan ini tidak memakan masa yang lama... kalau tak... uwaaa... susahnya hati ini....

5 comments:

zh-ena said...

tak mandi la mama pergi kerja :D

alfa juliet said...

tgk gak berita ni...

alia said...

CATU AIR...MAK CIK DOK SOBAN...WAH TAK SYONYA.....

rynas said...

Rasanya cuaca panas ni sampai awal bulan April...huhuhu panas kan sekarang ni...tetiba terasa, cam nerlah kat SANA nanti lg panas sejengkal jer matahari dr kepala...takut!!!!!

rynas said...

Rasanya cuaca panas ni sampai awal bulan April...huhuhu panas kan sekarang ni...tetiba terasa, cam nerlah kat SANA nanti lg panas sejengkal jer matahari dr kepala...takut!!!!!