Saturday, July 15, 2006

Cerita Malam Jumaat….

Tengok heading entry aku ni, mesti ada yang terfikir citer 18sx kan….hehehe…. sebenarnya citer ni `U’ untuk semua lapisan usia…

Memang satu kebiasaan aku dengan Yon malam jumaat memang wajib la sembahyang berjemaah…sebab malam-malam lain ada gak yang ter`mis’untuk solat berjemaah nih… Maklum la kitorang ni 2-2 orang bekerja… ditambah plak hubby aku tuh kerja kat PJ nak balik Ampang.. klu nasib dia baik..sampai awal..klu nasib tak baik…dah maghrib baru sampai umah… Dan selalunya lepas solat maghrib… kitorang baca surah Yassin sesama… Dan selalunya aku baca Yasin…guna Quran… and semalam hubby aku hulurkan buku tahlil …. Kebetulan buku tahlil nih… dulula…dulu punya cerita… dia bawak dari Masjid kat perumahan aku tu, masa tu dia cuti hari jumaat…dan aku pun cuti hari jumaat….dia balik dari solat jumaat…bawak balik buku tahlil ni…dan aku pun hairan…

(Ini dialog yang dulu-dulu punya cerita k…dialog ni lebih2 kurang cam ni ler…)

Aku : Eh abang dapat mana buku nih?
(Sambil hubby aku hulurkan buku tahlil kat aku…time tu dia baru je sampai dari solat jumaat)

Hubby Aku : Kat masjid…

Aku : Eh ada plak buku masjid bawak balik umah….

Hubby Aku :….Loorr apa salahnyer….

Aku : Ada plak…sukati abang je….

Hubby Aku : Aá kan…sukati jek…klu tak ambik…beli ler..
(Eh dalam hati aku…bila masa plak beli…kuar tadi tak bawak duit pun….macamana dia leh beli buku tuh…dalam hati aku sah-sahla dia ambik kat masjid tu...)

So…cerita hari jumaat tu habis kat situ jekla kan…dan disambungler citer malam jumaat tadi…..dan isu buku tu pun dibangkitkan semula….buku tahlil kan ada surah yassin…

Aku : Abang…. Naper abang tak pulangkan lagi buku nih…

Hubby Aku : eh…nak pulangkan ke mana…?

Aku : Masjid tu ler….tak baik aar duk lelama kat umah nih….Syg ingat abang dah
pulangkan…

Hubby Aku : Kan abang punya tuh…abang beli hari tu, masa abang gi solat jumaat kat masjid
tuh…time kita cuti tuh…

Aku : Bila plak masa abang beli..masa abang gi tu mana ada abang bawak duit..

Hubby Aku : Apela sayang nih....abang tak penah gi masjid tak bawak duit...paling sikit abang
bawak singgit..mesti ada dalam poket...

Aku : Abang buat apa bawak duit gi masjid..nanti kena curik...

(terukkan aku membebel tak habis-habis kan….)

Hubby Aku : Ada plak kena curik…abang memang setiap kali solat jumaat bawak duit…sedekah
kat masjid…

Aku diam…dan kitorang terus sama-sama baca surah Yassin…sehingga selesai….dan seterusnya solat isyak berjemaah….

Alhamdulillah….dan hari ni pagi ni…di ofis aku…ada Program Nuriman untuk setiap hari jumaat… tajuk dia….PERKARA YANG DITINGGALKAN SEORANG INSAN APABILA MENINGGAL DUNIA… dan salah satu yang ditinggalkan ialah sedekah dan amal jariah… selain dari ilmu yang diamalkan dan anak yang soleh…besarnya pahala sedekah ni…walaupun sekeping roti….Cuma sayang sekali..ustaz ni tak huraikan dengan detail 3 perkara nih….tapi apa pun..dia akan huraikan minggu depan…apa-apa hal aku citer minggu depan ya….sebab kebetulan ustaz ni punya 1 jam je untuk beri ceramah… Aku terfikir….klu satu bulan ada 4 hari jumaat….so…4 kali la…hubby aku bersedekah…alhamdulillah kan….semoga apa yang dilakukan…mendapat keredhaan dari Allah s.w.t…insyaallah…. dan aku pun nak bersedekah jugak…insyaallah….

13 comments:

seorang aku said...

Puteri, salam kenal.. terima kasih kerana mengunjungi blog akak... rasanya masih belum terlambat utk akak mengucapkan selamat pengantin baru... akak doakan Puteri akan bahagia hingga ke akhir hayat... satu jer yg Puteri perlu ingat, perkahwinan adalah medan perjuangan yang maha hebat... kita perlu sentiasa bersedia menerima apa juga cubaan dan rintangan... sentiasa berdoa moga Allah berikan kita kekuatan menghadapi apa juga ujian kerana ujian itu adalah tanda kasihNya... akak bukan org yg layak utk memberikan nasihat, sekadar berkongsi pengalaman akak sendiri... oh yaa.. akak baca semua entri puteri... seronok...!!

PuteriSatu said...

seorang aku :- Tima kasih kak banyak2...sudi visit blog saya yang tak seberapa kak..saya ni baru je belajar tulis blog...itu yang citer pun tak berapa nak menarik kak...tima kasih atas nasihat akak...dan doa akak...thanks kak..bebanyak...nasihat yang macam ni la yang saya perlukan kak...seronok ke kak...? tima kasihla bebanyak....

Bie said...

hehehe...takkan lah suami puteri nk bgtau semua yg dia buat...kdg2 kita kena admitkan...pompuan ni byk sgt syak dia dgn suami...Bie tk mengata sesiapa...bie kata kat diri sendiri jugak...maklumlah kenal gitu2 jea sebelum kawin pasti byk benda yg tak tahu...pengalaman diri sendiri...
apapun Alhamdulillah dia rajin bersedekah maknanya pahalanya dpt jugak kat puteri...yg penting perbuatan baik dia puteri bg sokongan...betul tak?

Ummi InsyaAllah

Yatie said...

salam perkenalan ..

thanks for visiting my blog .. keep in touch .. and tak terlambat rasanya nak ucapkan "Selamat Pengantin Baru "...:))

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

ni bkn citer mlm jumaat nihhh...ni citooo pg jumaaatttt...tazkirahh...hehehe...

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

salah ker..pompuan ni byk tye..skadar beri perhatian apoo..hehehe..bkn kontrol kann..kan..kann...sayang tuhh..

ontahsapo said...

hal lelaki dimasjid setiap jumaat, perempuan tak kan paham....he he..

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

uikss...os...pi masjid ko..kodai kopi

PuteriSatu said...

bie : emmm ya ke....

yatie : salam perkenalan....thanks datang melawat...dah lama la..dah nak masuk 4 bulan dah pun..

lyzz : cam tu ek lyz...

OS : ooo..ya ke...

Moon® said...

Lor aku yg fomfuan ni pun kekadang kasi duit dgn ayah & hubby suh sedekah kat masjid.

Eh ko dok ampang eh? tang mana ah? jangan jiran aku tak??? hahahaha

PuteriSatu said...

moon : oh ya ke...bagus la ko.. aku pun nanti nak kirim hubby aku la suruh sedekah... aku dok ampang...Kg. Melayu...ko dok mana....?

Moon® said...

Alamak kan aku dah kata silap2 jiran... cam betul jek tu..
Wei ko duk tang mana? Kg Melayu pun besor gak..

PuteriSatu said...

moon : looor ya ke....aku dok kat jln kempas... simpang kedua lepas masjid tuh... umah banglo putih yang kedua tuh.... bila pagi ada akak jual nasi lemak kat gate depan tuh...