Tuesday, December 23, 2008

~ Jelita & Wulan ~

U all layan tak drama-drama nih....??



Best banget...mama memang follow...drama Jelita ni start Episod 1...cuma leceh sikit coz tengok kat ofis...kena pandai cover line sikitla...nanti apa lak kata bos dok tengok tv tak berkelipkan...so kena pepandaila...sambil wat keje..sambil tengok tv...hiks....

Drama ni mengisahkan Jelita lakonan Agnes Monica...comel...cun..suka tengok....Jelita seorang gadis yang membesarkan dalam keluarga miskin...bertemu dengan lelaki kaya bernama Bayu seorang pewaris harta yang kaya raya...yang menjadi konfliknya...Jelita terpaksa berbohong dan menyamar sebagai anak orang kaya yang sedang praktikal sebagai penjual baju lelong...penjual Bakso...Tukang Sapu...walaupun sedikit kelakarkan...tapi layankan ajelah...setiap kali bertemu Bayu...Bayu sangkakan Jelita sedang menjalani praktikal... Hakikat sebenar Jelita bukanlah anak kandung dalam keluarga miskinnya...dia cuma anak angkat yang dipelihara sejak dilahirkan. Dan ibu kandung pada Jelita merengkok di penjara menanggung kesalahan dan dosa orang lain. Yang buat geram sangat tengok cerita nih...ayah dan abang si Jelita ni punyalah kaki botol, kaki judi..dan kakaknya pulak kaki enjoy...Jelita lah yang cari duit siang malam pagi petang...tak kira apa saje pekerjaan...untuk menyara keluarganya...yang syoknye...mama pada Bayu baru rasmikan Butik...so memang nak pakai model untuk memperagakan fesyen...Bayu bawak Jelita untuk menjadi model...start dari situ...mama Bayu selalu memanggil Jelita untuk memperagakan pakaian...so..jelita dapatlah duit untuk menyara keluarganya padahal mama Bayu tak tahu yang Jelita sebenarnya orang miskin...kalau tahu dah confirmla dia tak benarkan Bayu mendekati Jelita...satu lagi...Kakak si Jelita yang kaki enjoy nih...boleh terpikat plak dengan Bayu...konon nak tackle si Bayu sebab Bayu anak orang kaya...padahal sebelah mata pun Bayu tak pandang dia...hiks...dalam masa yang sama Vivian kawan si Bayu memang dah lama menaruh hati pada Bayu...punya dia sakit hati kat Jelita sebab Bayu dah jatuh hati pada Jelita...siap dia nak siasat siapa Jelita sebenarnya....dan episod semalam...si Vivian dah nampak Jelita dan Kakaknya bergaduh disebab kan sebentuk cincin kepunyaan Jelita. Cincin tu memang di wasiatkan untuk Jelita, kakaknya nak gadai cincin kepunyaan Jelita untuk mendapatkan duit... Kebetulan Vivian nampak...dan terus mencari Bayu untuk memberitahu Bayu perkara sebenar....cerita selanjutnya...u all tengok aar sendiri ye...mama tak larat lak nak taip panjang-panjang...apa pun...drama ni memang best....lagu Matahariku untuk tema drama ni pun best....dah tentu jadi Ringing Hphone mama kan...hiks...

Drama Wulan pulak...time Maghrib...leceh sikit...tapi mama stil follow..walaupun kekadang sakit hati...coz sekejapan ya amat...dalam 30 minit tuh...cerita cuma 15 minit je...selain tuh....iklaaaaan manjang...London Choco Rooollll.....adeeehhh...Aqilah suka la....

Sinopsis Wulan lak...mama dah tak reti nak create ayat sendiri...so mama copy paste je..boleh...

Wulan adalah sebuah kisah realiti dalam masyarakat. Di sebalik cerita Wulan ini sebenarnya memberi pengajaran bahawa semua wanita harus menjaga kehormatan diri mereka. Jangan mudah percaya kepada lelaki yang belum bergelar suami. Usia percintaan yang lama seperti Wulan dan Budi - 9 tahun tidak bermakna kita telah benar-benar mengenali seseorang itu. Harta dan kekayaan boleh mengaburi mata dan membuat seseorang lupa diri.
Nasihat-nasihat daripada watak-watak orang tua seperti Mbah Tati (nenek Wulan), Nenek Dira (nenek Awan) dan Wahyu (bapa Budi), banyak memberi pengalaman kepada penonton.
Kehidupan tidak semudah yang kita jangkakan dan kebahagian bukan selalunya milik kita. Kisah ini boleh menjadi pengajaran bahawa hidup ini penuh dengan dugaan dan cabaran yang tidak pernah disangka. Bagaimanapun, apa yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya.
Drama ini mengisahkan mengenai seorang wanita (Wulan) yang ditinggalkan oleh kekasihnya (Budi) yang telah dikenali selama 9 tahun. Budi berkahwin dengan wanita lain yang juga pengarah di syarikat dia bekerja.
Dalam masa yang sama, terdapat seorang lelaki (Awan) yang mahu mengambil Wulan sebagai isteri tetapi terdapat banyak halangan. Banyak konflik berlaku rentetan daripada kesilapan Wulan mempercayai Budi sehingga sanggup menyerahkan sepenuh jiwa raga kepada Budi.
Plot-plot inilah yang menjadikan drama ini menarik dan semakin menarik untuk diikuti. Adakah Wulan akan terus menangis dalam episod-episod akan datang? Adakah Wulan dan Budi akan bersatu kembali? Untuk menjawab teka teki ini, ikuti drama bersiri Wulan yang disiarkan pada setiap hari Isnin hingga Jumaat jam 7.30 hingga 8 malam di RTM1.

22 comments:

dakgilachoc said...

kita sempat nengok wulan jer..tu pn kekadang miss..benci ar...cerita jelita lgsg xleh nak nengok..haha..

wah siap wat koler rington tu yg x leh blah..hehehehe....

Anonymous said...

p-na pn layan gak wulan nie..tp hangin je kadang2 ter miss gak coz balik keja smpai lewat..huhu!!

suka agnes monica..cun bangat!!

Anonymous said...

oooo sempat juga layan citer ni kat ofis ekkk.

akak malas nak ikut sebab bila dah ikut tak blh nak tertinggal 1 episod. tapi kadang mengintai2 jugaklah hehehe.

3740Journal said...

bestnyer..opis kite takde tv..

Mak Su said...

maksu dah berenti tgk gambar dari seberang sejak menyampah tgk cerita bawang tu....tapi, best ek? boleh ditimbang2kan :)

Diarihatiku1976 said...

ada gak mengikuti cerita ni tapi kejap2 jer sebab kat SM ni tv kena balut.. wakakakkak

A.H.A.D said...

mak sya n mak mentua sama je suka tgk wulan...
sy tringin nk tgk tp xde masa dh skg...sbb dlu pn sblm ada anak suka gak tgk cite indon ni..sya suka cite 'DIA'

Ultramama said...

Adala dok tengok iklannnye, tp x sempat nengok..Makacehla di atas synopsis yg sgt berinformasi tuh. At least tau gaklah citer apa...

lady D said...

sama la kite..lady d pun follow kat ofis je...tgk kat hp

YanDarwisy said...

Aper ni. Ni yan mak jeles ni. Dpt plak tgk Jelita bagai...
Bos...!sila pasangkan TV plasma kat depan!

kakpiah said...

mimpila kalo dapat layan citer2 nih kat umah..
asek tengok astro ceria jer...

NorAzrin MohdNawir said...

blom spat tgok jelita lg..tp wulan tu mmg kite ikut...arini kisah dia bsalin dpt anak lelaki..tp yg kelakar tu kan...bile nurse bwk anak dia dekat kat muka dia tu cameraman shoot dr tepi...tp still nmpk perut wulan yg besat tu...diorg lupe nak remove bantal tu agaknya....hik3

aNIe said...

Puteri1...akak tengok cerita Jelita tu sebab tengok Agnes Monica yang berlakon drama tu...suka tgk dia sebab dia cantik...

mishungu said...

hye sis....sy ikut cite jelita ni..mmg best..agnes yg cun melecun n bayu yg hensem bangat...mlm2 dok ikut cite ni kt youtube...tp dia tunjuk part2 yg best je la..kira ok la kn..hihihi..

alia said...

wulan i tengok...adoi bler la nak sudah..dah 150 lebih episod.....alia rasa si awan pasti akan dapat berkahwin ngan wulan..tak pun si wulan akan mati..si budi akan tau jugak yg si wulan melahirkan anak Nya..he..he..

alai terjebak mengikuti citer nie...secara tak sengaja..bler ari2 dah layan pasti nak tau endingnya

☆ lieya latif ☆ said...

jelesnye akak leh tgk tv...kite tak leh laaaaa...internet pun byk jek site yg takleh bukak kene block....hu hu hu

Tink said...

kite suke cite2 ni heheh

Cik Puan*PIE said...

kite layan citer wulan jek...tp geram la kdg2 dgn kedegilan wulan tu...ensem awan lg dr budi...huhu

MamaZana Baharum said...

x sempat sbb kite keje la... tp anak dara mama tu yg jd informer.. cite ni best mama.. jeles!

Anonymous said...

mls dh nk layan..cito indon nih..byk bangat...hehehe

Khas Lysha said...

sy tak berani nak tgk citer2 ni takut terpukau dan tak boleh kemana2 biler citer tu dah nak start kat tv.. atau sanggup tumpang tv kat mana2 biler citer dah start.. huii.. jgn dimulakan amatlah bahaya..

CuTeMiUt78 said...

tak sempat nak layan citer kat tv..