Monday, March 22, 2010

Aqilah Najla Yang Macam-Macam


Pagi ni memang mama bernasib baik betul... bersyukur tak terhingga... rasa nak je puasa satu hari... hari nih... hahaha... punya bersyukurnya... Sebab Aqilah bangun pukul 4.30 pagi tadi.. mintak susu... dan dia terus tak tido... pukul 5 mama dah start marah-marah kat Aqilah sebab kejap lagi mama dah nak siap-siap gi kerja... kalau dia tak tido... mama tak nak nanti mama nak keluar... dia mula menangis macam apa je nak ikut... kalau boleh mama tak nak perkara tu berlaku... bila mama marah-marah.. dia mula banyak songeh... kejap-kejap karang... nak suruh bukak dvd Upin Ipin la.. jap gi nak suruh bukak Tom N Jerry la.. jap gi nak tengok Ultraman la... memacam.. satu cd lum habis dia dah nak tengok cd lain... pehtu mintak susu.. padahal kul 4 tadi baru je nyusu... tak perla.. sebab nak pujuk dia punya pasal... mama ikutkan jugakla... so.. dalam kul 5... mama tepuk2la.. nak kasi dia tido.. dengan harapan dia akan terlelap sebelum 5.30 pagi... yerlah hari ni hari pertama bukak  sekolah... last week bolehlah nak berleka-leka kan... tengok-tengok.. jam dah pun jam 5.35.. mata Aqilah tetap sugar bugar... ha sudah.. camana ni.. nak siap gi keje nih... takut betul dia meraung nanti bila mama ngan papa start keta... Bila mama tengok dia tak nak tido.. mama dah hangat hati dah nih... mama pun sound dia.. kalau Aqilah tak nak tido.. mama nak siap gi kerja.. nanti mama lambat.. dia diam je.. sambil tengok tv sambil nyusu.. mama terus masuk bilik air... dalam bilik air.. dia ada ketuk2 pintu bilik air.. tapi tak nangis la... bila mama keluar bilik air... dia cakap...


Aqilah : Mama.. Qilah nak tengok Tom N Jery mama... (Sambil dok ngadap DVD...)
Mama : Okey...okey.. Aqilah tengok tv.. mama nak siap gi kerja tau...
Aqilah : Aqilah nak ikut mama... (sambil terus bangun menuju kat pintu)
Mama : Eh.. Aqilah tak boleh ikut mama gi kerja... sebab tak de budak ikut mama dia gi kerja... Qilah dok rumah.. nanti petang mama balik.. mama beli mainan untuk Aqilah... pastu kita gi Qiant main lonsor (Gelongsor)
Aqilah : Okey mama... Qilah nak turun bawah mama.. Qilah nak tengok Tom n Jerry kat bawah... (Waaah.. sangat baik okey...)

Pastu.. mama siap-siap... elok je dia tengok tv.... dan bila mama dan papa melangkah keluar.. alhamdulillah... Aqilah sangat baik...

Mama : Okey sayang... mama gi kerja dulu ye... Qilah dok umah ngan Atok ye...
Aqilah : Okey mama.. mama gi keje.. petang ni mama balik beli menan untuk Aqilah ye mama...
Mama : Okey sayang....
Aqilah : Okey mama.. .byyy... (Cara dia by tu yang tak boleh tahan tuh... selamba dan memang cukup baik...)

Dan mama dan papa pun pegi kerja dengan hati yang lapang... Sebab 2 minggu lepas Aqilah meraung nak ikut kitorang gi kerja.. tuh yang mama cuak takut pagi tadi dia buat perangai dulu gak.... Hai anak.. macam-macam ragam....

4 comments:

@yue said...

qilah dh besar la tu kak..
rsa nk tubit pp qilah..hihi

alfa juliet said...

baguslah dia tak meragam pagi ni....harap pa sni ok lah tu

rynas said...

dia dah belajar dr kesilapan ler tu. tapi betullah kak bdk2 ni kalau kita terang elok2 dorang akan faham punya..tapi kita ni biasalah tak sabo kan. comel Qilah tau...

Afne said...

sila amik award ;)