Sunday, April 25, 2010

Petua Anak Berselera Makan...

Entry sebelum ni pasal mama masak lemak kobis + daun kunyit.. Aqilah memang cukup berselera makan... dan Oyis ada bertanya.. ada petua tak nak bagi anak berselera makan... sebenarnya mama tak punya apa-apa petua... Aqilah pun sebenarnya ada mood jugak.. kadang-kadang pernah jugak satu hari dia tak sentuh nasi.. just menyusu je... Tapi sebenarnya itu bukanlah satu perkara yang kita sebagai ibubapa perlu bimbang... sebab susu yang diorang minum tu sebenarnya memang dah cukup khasiatnya... cuma bila anak-anak kita dah membesar... dah semakin nakal... diorang memerlukan lebih tenaga.. sebab tu kita perlu tambahkan dengan nasi.. atau apa-apa karbohidrat... hahahaha. dah macam pakar pemakanan pulak dah... padahal bukan tahu apa pun... huhuhu...

Ok... sebenarnyakan.. kita sebagai ibubapa.. perlu tahu apa makanan kegemaran anak-anak.. contoh macam Aqilahlah... mama tahu.. dia memang suka sop ayam + karot + tomato... memang akan makan bertambah-tambah... kadangkala mama je yang stopkan dia makan.. sebab klu suap dia tak nak berenti makan... hahaha.. mama rasa cam dia dah kenyang tu.. mama stop.. mama kata.. Aqilah dah kenyangkan... so stop dulu ok.. nanti mama suapkan lagi... satu lagi .. kalau anak-anak tak nak makan ni.. cuba beri diorang makan time diorang tengah leka tengok tv.... tengok rancangan kesukaan dia la..macam Aqilah.. mama selalu suapkan time dia leka tengok tv... memang lajuuuu je dia makan.. suap je ... hilang... suap je hilang ... nasi dalam mulut dia tuhla maksud mama... hiks... Ada orang kata... kita kena ajar anak supaya makan satu meja dengan kita... memang mama ada amalkan jugakla... tapi adeeeh... terukla mama... sebab setiap kali dia kat meja makan.. memang dia akan tarik mangkuk sup.. tarik mangkuk sayur.. tarik mangkuk ikan.. semua dia cedok dengan sudu dia.. pastu dia nak bagi-bagikan dalam pinggan kita... itu belum termasuk yang tumpah kat meja dan kat lantai lagi... memang cukup menduga iman betul... so.. kadangkala memang mama suapkan Aqilah dulu makan... baru kitorang makan.. itupun kadangkala dia kacau gak... Pada pendapat mama... rasanya tak penting sangat untuk makan bersama dengan anak.. kalau anak yang baru nak menginjak usia 3 tahun kerana anak yang seusia ini... memang cukup-cukup nakal... mungkin bila dia dah semakin besar... kita boleh pupuk semula untuk makan bersama... tidak terlambat pun... insyaallah... sebab yang penting pada anak yang berusia 3 tahun ini adalah cukup pemakanan... sebab diorang ni lebih main dari makan dan minum...

Ada sesetengah parent... uih... nak ajar anak makan sama la... biar la berkecah lantai.. berkecah meja makan pun tak per.. sebab nak ajar anak makan.... pada usia dia setahun ke dua tahun boleh... tapi bila dia dah 2-3 tahun... huhuhuhu... memang makan tercekik la jawabnya... ada yang tertelan tulang ayam kang... ahaks.... ini dari pengalaman mamalah.. Mama pernah dapat nasihat dari seorang kakak lah... kat ofis mama... dia kata... ko kena ajar anak ko makan sekali kat meja makan... biarla berkecah pun tak per... sebab anak kena ajar dari kecik makan sama.. nanti baru dia selera makan...tengok mak ayah dia makan.... hahaha... klu takat tengok je tak per kak...ini... allahuakbar...bila mama laluinya... nasihat kakak tu memang tak boleh pakai....sebab Aqilah memang nakal... kalau ada budak yang very behave... dok diam je... makan dengan cukup sopan santun.. bila nak tambah sup.. Mama.. nak sup... mama pun taruk sup.. mama nak sayur.. mama pun taruk sayur.... hahaha memang dia parent yang paling bertuah la dalam dunia nih...

So.. apa yang penting pada mama... kita kena tahu apa peberet anak kita... macam Aqilah memang suka sup ayam + karot + tomato... pastu... masak lemak kobis + karot sikit + daun kunyit sikit... pastu ayam goreng... kadang2 kalau mama malas masak... just makan ngan kicap ngan ayam goreng je... itu dah cukupla tapi takla bertambah-tambah makannya... Korang pernah try masak sup ayam + karot + tomato tak... pastu masak lemak manis kobis + karot + daun kunyit... gorengkan ayam... u all pernah try tak...? kalau tak pernah.. try masakkan.. sebab budak-budak selalu suka masakan macam tuh... kalau sesapa nak resipi beritahu.. nanti mama try letak kat sini resipinya.. mudah sesangat... cuma kena rajin sikitla untuk anak-anak kan....

3 comments:

Lelord said...

hhehehhe najlaa pun sgt kurang makan..cuma mkn ayam goreng, sup sayur..yg len x bape suke.Tu pasal kering jek..tapi janji sihat. Cuma lately sejak papa dok jauh nun baru dia mkn byk sket...cian kat mama kot. Pasal kalau papa ade dia mmg ngade2.

wanie_cmi said...

patut la badan aqilah sedap jer..mama dia rajin masak...
anak2 mama kalau kat umah..makan biasa2 jer..
tapi kalau kat skolah...diorang la yang makan paling banyak..suker makan reramai ngan kengkawan kot..
nak cuba buat sup ayam+carot+potato..coz cegu dia kata kat skolah dalia suker sangat makan sup cenggitew..

Lelord said...

wanie...kalau wat sup ayam+saleri+kobis bunga pun sedappp