Wednesday, August 11, 2010

Puasa Tu Apa Mama...???


Mata sepet masa ni baru nak baik dari gegata....

Tengah kitorang sibuk2 citer pasal puasa...

Aqilah : Mama... puasa tu apa mama...??
Mama : Puasa tu ialah hari kita tak boleh makan.. dan tak boleh minum.. macam citer Upin Ipin tuh...
Aqilah : Oooohhh... tak leh makan ye mama..? Qilah ingat mainan puasa tu...

Hahahahahah.... kitorang gelak tak hengat... agaknya dalam kepala otak dia.. cuma ingat mainan jek.. hish..hish... Tapi Aqilah memang jenis sangat alert bila kita tengah bersembang atau berborak... apa saje topik dia akan bertanya.. dan bertanya... sampai dia puashati dengan jawapan yang kita beri... Aqilah sebenarnya memang budak banyak soal... huhuhuhu... Yang pasti kita kena kreatif memberikan jawapan untuk budak seusia 3 tahun... sebab.. jawapan yang kita berikan... akan memberi satu kesan pada minda dia.... itu yang mama baca la... Contoh... Aqilah pernah tanya pasal belon besar.. ala yang orang selalu buat mark untuk launching kedai ke... bangunan ke... yang dari jauh kita dah nampak belon besar kat atas tuh... contoh dia tanya kan...

Aqilah : Mama.. belon besar mama.. tengok mama..
Mama : Ye.. belon besar....
Aqilah : Qilah suka belon besar mama....
Mama : Ohh. ya ke...
Aqilah : Mama sapa tiup belon besar tu mama...?
Mama : Emmm...pam besar yang tiup...
Aqilah : Pam besar...? Qilah ada pam kecik je mama....
Mama : Pam kecik untuk belon kecik jekla...
Aqilah : Mama.. Qilah nak beli belon besar dengan pam besar... boleh..?
Mama : Boleh...
Aqilah : Qilah nak bawak balik umah Qilah..
Mama : Emm ok.. nanti kita bawak...
Aqilah : Tapi... keta kita tak leh muat mama...
Mama : Tak per.. nanti papa beli lori.. bawak ngan lori...

Hahahha.. niat hati.. nak bagi dia puashati... Tapi dia tetap tak puashati...

Aqilah : Lori mama..? Lori apa mama..?

Ha sudah.. jenuh kan nak jawab soklan bebudk yang baru dapat bercakap dengan ayat yang penuh cenggini kan... tapi apapun... do the best jawapan untuk anak-anak kita... mama kadang2 main belasah je apa yang terlintas... cuma takut apa yang kita jawab tu... memberi kesan negetif pada dia.. tu je...

5 comments:

Mak Su said...

bijaknya dia :)

salam ramadhan :)

~ ReD ~ said...

budak2 ni, kalau menyoal, kdg2 sampai tak terjangkau dek akal org dewasa nak menjawabnya...hehe


Review Filem Salt

Apabila Ramadhan Menjelma

Rizziela said...

memang syok layan budak2 yg baru pandai cakap ni kan? tapi dalam syok2 tu boleh jadi geram plak nanti

~♥ iella ♥~ said...

pandainya dia..bijak...

nasib baik mama Qilah pun pandai jawab..hehe

Nnt Qilah pun nk puasa cm Upin dan Ipin gak paa...

Selamat berpuasa..

BIONIC WOMEN said...

waaaa...sel2 otak aqilah tengah berhubung..
xsbor nak tunggu anak petah gini, anak i dah boleh cakap tapi jarang2 leh paham, pelat..hahha