Tuesday, April 02, 2013

SOLAT


Macam mana nak buat ANAK SOLAT TANPA PERLU disuruh.. dibebel.. dipukul...

Anak perempuan saya umur 12 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat. Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat. Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’. Saya rasa sangat marah... dah la tak solat... cakap tipu pulak....

Astaghfirullah, adakah ini kafarah atas dosa2 ku..Saya menangis dan saya mohon taubat pada Allah...

Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Bantulah aku Ya Allah..

Pada satu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita. Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya. Bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat. Tak perlu disuruh.... Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..

Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni. Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa....

Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah berubah... solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan. Dan alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..

Ayuh! ajak anak kita solat...

Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40 (mohon rujuk al-Quran)

Dan Doa adalah ...

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ



"Rabbij 'alni muqeema salaati, wa min Dhurriyyati, rabbana wataqabbal Duaa"

[14:40] Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

InsyaAllah... Jom Amal..

Silakan share untuk amalan bersama! :)

Note : Post dari facebook...wallahualam... sama-sama kita berusaha... Anak saya Aqilah Najla pun sama.. ada masa culas solat.. ada masa time kita suruh solat..dia ok jek..nak je solat.. ada masa dia buat dek jek... sama-sama kita usaha untuk anak-anak kita...

3 comments:

Irfa said...

tq utk perkongsian..wpun setakat ni belum lg hadapi mslh begitu tp akan dtg tak tahulah..mintak dijauhkan ;)

onniey84 said...

salam kak..mohon share... utk panduan bersama :)

Aty_Fared said...

Time kasih..sgt2 penting doa ni...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...