Thursday, January 16, 2014

Aqilah Najla - Dah Tahun 1

Dah berbulan tak update blog kan...
Kesibukan sgt-sgt.... + dgn tak de mood kot...
Balik umah... masyallah... banyaknya benda nak kena buat...
Masak sebenarnya saya dah jarang-jarang dah....(Dasar sangatkan...)
Tapi balik rumah tu... mcm2 benda nak buat.... dah malam... layan budak2 lagi...
Diorang tido.. saya pun jalan sekali.. (Bagus sangat..kan...)
Hari tu... 28 Disember 2013 (Sabtu) hantar Aqilah orientasi utk tahun 1...
Dah tahun 1 dah Aqilah Najla yang selalu saya ceritakan di blog ni dulu...
Emm. betapa cepatnya masa berlalu... kan...
Begitu jugak usia.. menganjak lagi....
Cuma doa saya .. saya diberikan kesihatan yang baik utk menjaga keluarga... 
Insyaallah....



Ni pagi hari orientasi....
Muka semangat nak ke sekolah...
Pagi-pagi tu sampai kat gate sekolah...
Tiba-tiba saya rasa touching sangat-sangat..
Tak sedar bergenang airmata.... Rasa mcm.. dah besarnya anak saya..
Alhamdulillah dianugerahkan Aqilah Najla utk saya besarkan dan limpahkan kasih sayang...


Masa dia diperhimpunan.. airmata bergenang lagi...
Rasa baru lagi saya lahirkan dia.... baru semalam saya rasa pertama kali saya sentuh kulitnya..
Dakapnya di pangkuan... tiba-tiba hari ini saya kena lepaskan dia utk ke sekolah...
Betapa sudah 7 tahun berlalu tanpa saya sedar.... allahuakbar....


Aqilah Najla saya..
Sentiasa buat muka `ketat' kat sekolah...
Kenapa ntah... jgn nak.. nanti kawan2 takut nak dekat..
Heehehhe...
Hari pertama ke sekolah... saya dan papanya cuti...
mengajar Aqilah beratur utk beli makanan...
Ohh anak ini memang blur.. sebab tak tahu nilai duit kan...
So... cuma pesan kat dia.. beli and then bayar..
Pandaila makcik kantin tu pulangkan baki...


Balik sekolah.. ceria sebab bawak g jalan2 beli barang nak balut buku...
Apa saja untuk mu anak...
Hari kedua saya masih bercuti dan masih guard Aqilah utk beli makanan...


Hari ketiga sekolah... saya cuma skodeng dari jauh.. sebab masa ni saya dah bekalkan dia nasi goreng...
So tak risau sangat... nampak dia dengan kawan-kawan baru dia...tapi kawan baru dua orang ni pendiam sangat-sangat... hahahha.. nasib awak la kak aqilah.... masa tu dia tak nampak saya.. lepas tu kawan dia bitau kot... terus mintak pegang itu la inila.. tak de mama pandai je behave kan.. emmm... dan saya saksikan sendiri kawan dia dua orang tu after makan.. macam nak tinggalkan dia je... ooohhh sedih sangat... maybe tak serasi kot... emm tak perla aqilah... ramai lagi kawan yang awak boleh kawan k... bila balik saya tanya.. dia kata.. budak berdua tu tak nak kawan dengan dia... hahahahha... (saya tak berniat nak gelak.. tapi saya jugak tak boleh sedih depan anak saya....) Dan saya berusaha bagi semangat kat dia... Aqilah ada 33 orang lagi kawan dalam kelas tuh.. so Aqilah boleh kawan dengan sapa2 pun Aqilah suka.. dia kata dia suka kawan dengan Aliya (Nama kawan kelas dia jugak) sebab Aliya tu comel... ok.. so esok awak ajakla Aliya tu makan sama awak... saya sentiasa memujuk... supaya dia tak rasa disisihkan...

Dan esoknya... saya tanya.. (saya memang kena tanya.. Aqilah bukan jenis budak yang suka bercerita perihal sekolah dan kawan2... Jika ditanya baru dia bercerita.. maybe ramai kot anak2 jenis mcm ni... satu perkara normal....) Dan dia bercerita dia keluar makan dengan Aliya.. dan ke Kedai Alatulis dengan Aliya... (Kes dah pandai perabis duit belanja sekolah...) ok.. so mama rasa Aqilah dah boleh berkawan... alhamdulillah....

Hari seterusnya.... Bila ditanya.. dia masih bercerita keluar makan dengan Aliya... maybe Aliya serasi berkawan dengan dia kot.. saya agakla....

Dan hari ini sudah pun masuk minggu ketiga persekolahan... Alhamdulillah... pagi ni.. saya hantar Aqilah... dah pandai sound kat mama... `Mama tak payah hantar kita sampai perhimpunanla...' .. amboi... tiba-tiba datang Aliya... tarik tangan Aqilah siap peluk2.... so dah tak pandang mama lagi... dah jumpa kawankan... itulah satu situasi yang mama mampu tersenyum.. tidak disisihkan.... insyaallah.. doa mama... semoga dipermudahkan segala urusan Aqilah disekolah... semoga tuhan terangkan hati Aqilah untuk menerima ilmu... lembutkan hati Aqilah utk lebih cintakan ilmu dan sekolah... semoga Aqilah Najla cemerlang di dunia dan akhirat... itu doa mama utk anak mama Aqilah Najla.....

4 comments:

Mar Mansor said...

amin..

joijoi80 said...

perasaan ibu2 mmg macamtu ..risau sungguh dekat anak2 takut tak reti nak beli makanan.. tp saya teringat masa darjah 1 ..kakak yg antar gi sekolah..time rehat pandai2 sendiri la.. takda manja mcm budak sekarang.
so masa anak darjah 1 dulu saya x tunggu just ayah dia yg datang tgk time rehat itupun cikgu x bagi dtg becoz cikgu yg akan ajar.

~pae said...

salam sis.. anak sis masih minum susu mamex gold x? kt mne sy blh dptkan? sejak lahir anak sy mnum mamex gold. tp sy xjumpe lg kt pasaran. sy terpaksa bg susu lain tp ank sy smbelit. blh hubungi sy melalui email? nnti sy bg no fon utk sng hubungi. faezah.kalid@gmail.com bantuan sis sy hargai sgt2.

Norma NML said...

Slm kenal..

Akak dulu siap separatekan duit syiling 10 20 n 50 sen..ringgit pun asingkan..punyala risau tapi InsyaAllah ank2 skrg bijak sbnrnya..:-)

Jom singgah blog akak if sudi. Thks..

http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/