Saturday, January 20, 2007

23 Minggu Baby Baik Mama...

Hari ni genap 23 minggu usia baby baik dalam peyot mama ni. Alhamdulillah…dah nak masuk 6 bulan… Dah tak lama lagi baby baik mama ni nak tengok dunia ya… perasaan yang tak boleh digambarkan dengan kata-kata betapa indahnya pengalaman ini… bila baby dah start bergerak…lagi indah…lagi rasa menarik sangat proses mengandung… Ini lah yang aku nak ceritakan pasal kisah malam kelmarin…Ya Allah sabar je la…iyerla…aku tak de pengalaman…dan bila rasa lain…aku suka fikir yang bukan-bukan…act…baby baik mama ni gerak dah lebih sebulan kot…dia start gerak masa 4 bulan setengah…masa tu…rasa dia Cuma sikit-sikit je…tapi sekarang memang dah rasa sangat…selalu dia gerak bila lepas aku makan atau minum susu…memang time dia la…kejap kiri kejap kanan..kejap bawah..kejap atas….dan pukul 2 pagi dia selalu sangat bergerak…aku selalu terjaga…pehtu layan borak…Yon…layan berdengkur je….takat menyampuk cam orang ngigau je..mata pejam…dan malam kelmarin…kul 2 pagi aku terjaga…baby aku tak gerak…aku mula susah hati…jenuh aku bercakap ngan dia…nak dekat 45 minit masih tak gerak-gerak jugak…aku mula nangis…aku takut apa-apa jadi kat baby aku…Yon terjaga bila dengar aku nangis…dia kata..baby tido la tu..takkan on the time dia nak jaga kul 2….aku lelapkan mata..tapi tak leh lelap…aku rasa rindu nak rasa pergerakan baby aku….sampai kul 3 lebih…baru aku rasa dia gerak…sambil nangis sambil aku gelak…rupanya baby baik mama saje nak usik mama dia….nakal ye…. Aku kejut Yon …Yon kata..itu ler..dia tido…sebokla nak nangis2 plak….muehehehhe….

Hari ni…lepas minum susu pagi tadi…asyik gerak je…dan sekarang ni…dah tido kot…diam je….dia tahu mama dia nak wat keje…dan nak berblog…mueheheh…

Semalam aku jumpa Shiem (member blog) ..sebenarnya aku dah terserempak ngan dia hari Isnin masa aku pi check up tu dah…pastu…semalam petang dia datang ambik bunga kembang fatimah yang mak aku beli kat Mekah…sian plak aku kat mak buyong tu..maklumla senasib ngan aku….muehehhe…sempatla aku bagi dia kelender ofis aku/kurma/kacang/kismis dan air zam-zam sikit..untuk dia jamah…act..due dia dah tak lama sangat…aku tengok pun dah sarat…due dia 7 februari….memang dah sarat…aku nanti pun cam dia gakla agaknye….harap-harap segalanya dipermudahkan tuhan..insyaallah…

So..aku terpaksa stop tulis blog..sebab sekejap lagi kat ofis aku ni…ada ceramah agama…so nak pi dengar…lain kali sambung cerita lagi….

9 comments:

Anonymous said...

ala.. jgn ler risau & nangis kalau baby tak gerak.. dia pun nak tido malam jugak! hee..hee....

take care yer.. jaga makan, jaga minum...

Puteri Satu said...

mar : ya ke mar..aku tak tahu...muehehe...

weh...masa ko bersalinkan si rizq jahitan ko 1 jek ek....? untungnye ko...ko kasila petua kat aku....

Anonymous said...

salam,

tersenyum akak baca kerisauan PS..yelah, baru first babykan..biasalah tu. mmg lah baby ada masa tidur, ada masa jaga, main, makan, dsb. anak2 akak jenis tidur siang, lasak malam masa dlm perut..

tp, masa dah nak masuk 9 bulan rasanya, nurse akan beritau kena pantau pergerakan baby lebih sikit.kalau dia bergerak krg 10 kali waktu siang tu, or lemah sangat, kena cepat2 ke doktor, takut baby ada problem kat dlm..

Puteri Satu said...

KAK LONG : itu la kak...tak tahu kak...tak de pengalaman...bila tak gerak je...mula la fikir yang bebukan...dah tak tahu nak wat apa ..nangis jekla...

13may said...

Kepada tuan umah dan pengunjung blog ini:

Salam Maal Hijrah..

Yg ikhlas,
~13may~

Anonymous said...

salam maal hijrah

HAPPYIRFA said...

kak puteri,
sabar jelah akak ni.takkan nak bergerak jer..baby pun nak tido gak.best kan bila baby dah gerak..terasa mcm siku dan kdg2 rasa mcm kepala lutut pun ada.
macam best pulak pregnant..(bila anak dah masuk 2 tahun..mak dia pun berangan nak bg adik pulak)..
he he he

Ayu Mohamad said...

syioknyaaaaaaaaaaaaaaaa..
bila la aku bleh rasa pengalaman tu ek

Anonymous said...

Masa akak dok sepital lebih sebulan, kena monitor sakan part pergerakan baby nih. (sampai now bila dengar mesin tu bunyik terasa dok kat sepital lagi). Cara nak kasik dia bangun, gosok perut. Kalau dia aktif sangat pun gosok perut. Akak tak pasti kenapa... tapi itu yang menenang dan mengejutkan dia dari tidor... Usah kata PS, akak ni pun risau bila baby tak gerak.
p/s: Kalau dia tak jaga jugak, tepuk perut tu kuat kuat... hahahaha...