Thursday, August 02, 2007

Mendidik Anak-Anak..Petikan dari Dr Fazilah Kamsah..

Petikan dari Dr Fazilah Kamsah...
Date: Friday, October 31 @ 18:07:27 MYT
Topic: Apa-apa cadangan


Story Regarding Didik Anak


Assalammualaikum......masa saya kecik2 dulu, mak
selalu sangat suruh saya habiskan belen2 nasik yg
dia makan ... dan pagi2 sebelum gi sekolah, mak
akan tuangkan air teh utk saya minum dlm cawan yg


dia dah minum sebelum tu dan cam biasa, mesti ada
sikit belen ... tapi taklah everytime ... secara
puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh
buat cam gitu ... dan sampailah saya dah besar
panjang nie pon situasi ni still berjalan ...
either belen makanan mak atau abah ... tapi kalo
belen makanan anak2 memang jadi satu kepantangan
bagi mak atau abah utk habiskan... kami kena
habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik
beradik yg lain ... samada kami perasan atau
tidak ....

so satu hari tu tergerak nak tanya pasal isu ni
kat mak ... akhirnya mak dedahkan bahawa memang
purposely dia buat cam gitu sebab itu petua yg
dia dapat dr arwah mak mentua dia sendiri ...
arwah tok pompuan kami lah sebelah abah ... mak
kata, supaya hati anak2 sentiasa melekat kat mak
bapak... dan saya sendiri akui kesannya ... makin
umur kita meningkat, hati kita senantiasa belas
tengok mak bapak kita yg makin tua tu.. kalo kena
marah ke kena tengking ke memang kami adik
beradik diam membisu jer lah namanya nak menjawab
balik memang tak dak w'pon kita tau yg kita betul
dan mak pesan, dah ada anak sendiri esok ... jgn
sekali2 makan lebihan makanan anak ...

samalah ceritanya ... dan mak kata jugak, pagi2
jumaat masa dia bancuh air utk kami semua, dia
akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat
pergi dan selamat balik ...dan guru saya pesan,
antara kesan terbesar bagi ibu bapa yg tidak
menunaikan solat maghrib ialah, mereka2 ini akan
Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ...
solat berjemaahlah dgn anak2 tiap kali waktu
maghrib ... kalau ada lebih dr sorang anak, suruh
sorang azan dan sorang qiam ... kemudian
berganti2 bacakan doa lepas solat ... ini yg kami
sekeluarga amalkan sampai sekarang ... saya
personally memang cukup malu kalau tak sempat
solat jamaah maghrib dgn mak abah secara
pratiknya, inilah yg paling paling paling
berkesan sekali ... tak caya try buat ... solat
jamaah dgn anak2 tiap kali maghrib ... dapat
semua waktu lagi baik ... sangat besar 'rahsia'
dan peranan dapur rupa2 nya ... dan jugak kesan
solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib .

"Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari;
tetapi apabila kita kejar
akhirat, dunia akan mengejar kita".

Just to ambil iktibar untuk mendidik diri &
family. Usia dunia sudah
terlalu
hampir ke penghujungnya, terlalu!

Yang baik datang dari Allah & yg kurang itu is
from my weaknesses.

Wallahualam

6 comments:

happyirfa said...

kdg2 kita bukan sengaja makan lebihan anak sbb takut membazir.tp lps ni saya nak elak dr makan lebihan anak2.satu lagi tak elok makan lebih anak ,takut gemuk.he he

lindosh said...

owh.. ini panduan.. ok2

PuteriSatu said...

irfa : tuh la kan....klu banyak sangat lebihan..sayang plak kan...

lindosh : emm kita sama-sama renungkan..ya tak...

pB said...

terima kasih ..

insyaallah akan cuba praktikkan..

tapi kalu bab jangan makan lebihan anak anak tu, macam payah sikit ...

sayang nak buang gitu jer ...

PuteriSatu said...

pb : tul ler pb..kan..

Anonymous said...

membazir kan amalan syaitan.. sian nak buang lebihan makanan tu..:(