Tuesday, March 11, 2008

10 Bulannya Aqilah...

Photobucket

Hari ni genapla usia Baby Baik mama ni 10 bulan...alhamdulillah...Aqilah membesar dengan sihat, bijak dan pandai...syukur pada tuhan...mlm tadi kul 1.30 pagi..tetiba nangis..rupanya tetiba je dia selsema tak selesa hidung...Papa Aqilah slowkan aircond...dan sapukan viks kat hidung dan dada dia...alhamdulillah terus tidur sampai ke pagi...dan pagi ni...itula gambar yang mama Aqilah sempat snap..baru bangun tido..huuhuhu...N perkembangan Aqilah genap 10 bulan:-

~ Cukup seronok menapak...walupun masih dipegang lagi...nak jalan sangat agaknye...
~ Dah pandai ambik botol susu sendiri dan masukkan dalam mulut juga boleh pegang sendiri.
~ Dah pandai angkat tangan klu kita tanya sapa Aqilah Najla? Sapa budak bijak? Sapa budak Comel? Pandai dia angat tangan...
~ Memang cukup suka dengar lagu patriotik...huhuhu...Malaysiaku Gemilang...Merdekanya Terbilang...emmm mang tak berkelipla jawabnye...
~ Klu kita solat, memang berebut telekung dengan dia...
~ Dan pandai ajukkan kita cakap, kita kata kotor..dia kata `tooorrr' ...walupun kurang jelas dan cuma sukukata terakhir je..
~ Bila jumpa kapas muka yang mama Aqilah buat sapu toner kat muka, dia mesti sapu kat muka dia, konon ikut mama dia la tu...tapi yang kelakar lepas sapu muka terus bawak ke mulut nak ngap...adeeeh..sabar jekla..dia ingat roti agaknye, huhuhu...
~ Bila selongkar hang-beg mama dia pun sama...bila jumpa lipstik..dia nak tenyeh ke bibir...eeiii sabar jekla...
~ Bila orang mengaji....dia pun ikut sama mengaji..tapi bahasa dia la....pandai...dok diam je dengar...pastu dia ikut....
~ Klu dengan azan...mang terpaku la...menghayati sepenuhnya agaknye....
~ Klu dalam kereta...kita letakkan dia kat stereng...memang habisla air wiper tu dikerjakannya...dia suka air tu memancut...dan wiper tu bergerak...memang cukup pintarla bab menghabiskan air wiper tuh...(bebudak mang suka bab air wiper ni kot kan...)

Photobucket

Photobucket

Rasanya...itula sedikit sebanyak yang mama Aqilah ingat perkembangan Aqilah yang terbaru...apapun...alhamdulillah yang tak pernah putus..syukur yang tak pernah henti diatas kurniaan tuhan ini....dan doa mama...semoga Aqilah akan membesar dengan sempurna...bijak...pandai...dan menjadi anak yang solehah...insyaallah....

24 comments:

wan said...

alahai aqilah, cepat jalan yek. lepas tu boleh main kejar2 dgn auntie

Aleeya said...

wahhh besar dah..damia baru 4 bulan...meh auntie kiss qilah sikit, mmmmuuuahhhhhhhhh3x

PuteriSatu said...

wan ~ main kejar-kejar ye..boleh...

aleeya ~ kiss untuk auntie leeya gak..muah3x...

mama ranggie said...

nampaknya kena belikan die telekung ni...

asik berebut je dgn mama die...

Ceera said...

muda pada nica la nie, =)

*SiRibenMerah said...

amboihhh.. sakan kalo da tau lipstik tuh sapu kat mulut..
hahahaha..
kalo da pompuan tuh, x leh lari bab mekap2 neh kan..
chayok-chayok aqilah.. meh jln kt umah teacher.. kita blajar A,B,C...=P

Hana-Ni-Mo-Nai2 said...

dh pandai men make up ekkkkk
aqilah nk layan mama dia ni melawa

mummysyafie said...

mmg budak² skrg berjiwa patriotik kan..esp dgr lagu Malaysia gemilang tu..

dah pompuan tu mmg pompuan gak..make up mesti tak lari punyer.. comeii baby aqilah..

nanonano said...

budak pinky !
heheh :D
bila dah slow2 berjalan..
xsabar nk tggu die bley bcakap lak kan??
nk tgk celotehnye cmne..
:p

IdaShah said...

10 bln...jeng 2x x lama lg 1 thn.cpt kan masa berlalu. klu blk pahang singgah umah auntie kt temerloh.muah 3x utk aqilah

Jie said...

best kan dpt sama2 dlm proses membesaran anak2...ada org tak dpt merasai semua itu..sbb kerja dll.

kirana said...

happy 10mth baby aqilah...
cepat2 bjalan..nnt bior mama aqilah jenuh bekejaran nnt...hihhi

PuteriSatu said...

MR ~ itula harus kena belikan sepasang kat Aqilah...tapi MR...tak dak size aar..huhuhu..

Ceera ~ a'ah ceera, muda 2 bulan..

SRM ~ itula..pandai betul dia...memang cukup bijak ini budak ooo...teacher yang ajarla nih..

PuteriSatu said...

watashi ~ itula pasal..dah bijak ini budak..

momyshafie ~ tulla...pandai diorang wat lagu tu kan...berjaya menarik dan memupuk minat bebudak..

nano ~ sekarang pun mulut dia..cot-cet je...tapi bahasa dia la..

ida ~ memang cepat...tak sedar je..insyaallah leh singgah sebab sama daerah kan..

PuteriSatu said...

kak jie ~ itula kak..apapun kena bersyukurkan..

kirana ~ semput mengejarnya nanti..

nasazfrog... said...

kite sebagai mama ni mmg seronok tgk perkembangan anak2 kite kan... banyak yang dia dah tau.. senyum.. jalan semua la... time dorang usia camni la nak didik dia dgn betul... wani 14.3 ni 1 tahun 9 bulan...

PuteriSatu said...

nasa ~ memamg seronok....

Princess Redbloodsnow said...

eeeeeee beso sgt mate neh kenape lahhh
sgt cemburu la melihat matenyer yg besooo tuhhh
dh lh bermuke bulat
bertambah2 lah kecomelan anak dara neh bile beso karang

kak...sonok jek kan
nengok anak semakin mmbesa..hehe

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

cepat ms berlalu kannnn...

*SiRibenMerah said...

erkk..
alahai..
untuk kecantikan..
i salah ajar ke neh??
muahahaha=P
sowieeeeeee~

Mummy Rizq said...

Aduhh.. bab solat ni memang budak suka mengacau. Meh baca story Rizq.. aku dah update!

PuteriSatu said...

z ~ ikut mata z la tu..booolllat..huhuh...seronok membesarkan anak ni ...tak sedar aik..dah pun 10 bulan...

PuteriSatu said...

zu ~ itula pasal..cepat je..

PuteriSatu said...

SRM ~ eh teacher takkan salah eja aar...teacher nih...

Mar ~ aku dah baca n dah tinggal komen dah pun....siteruna ko tuh..memang buat aku gelak je tau...