Tuesday, April 14, 2009

~ Mencuba Untuk Hamil? 5 Perubahan Besar Yang Perlu Dibuat Pada Diet Anda ~

Petikan dari Forum AlamHamil

Perbaiki diet anda

Perbanyakkan memakan buah-buahan dan sayuran kerana kesuburan berkait rapat dengan pemakanan yang sihat. Makan makanan yang mengandungi lebih kalsium seperti yogurt dan susu. bagi kaum lelaki, amalkan memakan vitamin seperti Vitamin C dan E, Zinc, asid folik penting untuk pengeluaran sperma yang sihat. Kekurangan zat dan vitamin boleh menganggu kedatangan haid dan menyebabkan sukar untuk kita meneka bilakah masa subur.

Ambillah vitamin tambahan

Walaupun mungkin anda merasa yang anda telahpun mempunyai pemakanan yang optimal menerusi diet yang seimbang tapi anda masih juga disarankan untuk mengambil vitamin tambahan, terutama bagi mereka yang mempunyai pekerjaan atau sibuk melayan anak yang lain dirumah. Mengambil vitamin tambahan akan memastikan anda mendapat cukup asid folik dan nutrien lain yang boleh meninggikan peluang untuk hamil dan mendapat anak yang sihat.
Pastikan anda cuma mengambil vitamin yang disarankan oleh wanita hamil dan pada dos yang tertentu sahaja kerana memakan vitamin yang terlalu berlebihan mungkin akan memberi kesan sampingan kepada bayi yang sedang membesar. Sebagai contohnya terlalu banyak vitamin A adalah toksik kepada perkembangan janin. Berbincanglah dengan doktor pakar untuk maklumat yang tepat tentang ubat yang sesuai untuk anda.


Makanlah asid folik sekurang-kuranya 4 mg sehari

Vitamin ini telah terbukti berkesan untuk mengurangkan risiko kecacatan saraf seperti spina bifida dan telah dikaitkan dengan kurangnya risiko untuk mendapat sakit jantung, kanser dan kencing manis. Sekiranya anda mempunyai saudara yang mempunyai kecacatan saraf, anda disarankan mengambil asid folik dalam dos yang lebih tinggi dan hendaklah diambil satu bulan sebelum anda merancang untuk hamil, dan sekiranya anda telah hamil, teruskan memakannya sehinggalah kandungan sekurang-kurangnya 3 bulan.

Pilihlah ubat multivitamin yang mempunyai cukup dos untuk asid folik dan makanlah sayuran yang kaya dengan folik seperti tumbuhan hijau, buah-buahan yang banyak mengandungi jus, bijirin dan roti yang mempunyai folik.


Hindarkan tabiat buruk

Jangan meminum alkohol, kurangkan pengambilan minuman yang mengandungi cafin. Hentikan terus ubat-ubatan herbal atau traditional yang anda makan sekarang dan pastikan anda cuma memakan ubat yang disarankan oleh doktor, yang telah dipastikan selamat untuk mereka yang merancang untuk hamil. Juga, jauhi dari rokok atau mereka yang merokok kerana ia boleh memberi kesan terhadap kandungan anda.

Dapatkan berat badan yang ideal

Mengurangkan sikit berat badan anda (atau menambahkan sikit berat badan sekiranya anda s eorang yang terlalu kurus) sebelum mencuba untuk hamil adalah disarankan sekiranya anda mahukan kandungan yang tidak bermasalah. Terlalu gemuk atau kurus boleh menyebabkan kesukaran untuk hamil. Lagipun, wanita yang mengalami berat berlebihan mempunyai lebih komplikasi semasa hamil dan mereka yang terlalu kurus pula boleh mendapat bayi yang kecil atau kelahiran pra-matang.

Rancanglah pemakanan yang baik yang mempunyai kurang lemak, yang banyak serat. Amalkan banyak senaman dan cuba untuk kurangkan berat setengah kilogram satu minggu dan jangan terlalu keterlaluan untuk mengurangkan berat badan anda kerana anda mungkin akan kehilangan nutrisi dari badan anda. Sesuatu yang anda patut elakkan semasa mencuba untuk mengandung.

Petikan dari Forum AlamHamil

Salah satu forum yang mama suka...mama dah lama register forum ni...tapi...mama baru join balik...mlm tadi kul 1 pagi baru tido...mama dok leka baca forum ni...cukup memberi info yang berguna...


17 comments:

LayarLara said...

very good info.. tq for sharing!

neezareef said...

mmg btl tips nih
masa sy nk dpt anak 1st mmg gynae suh jaga pemakanan

:: HUSNA :: said...

akak rancang nk bg aqilah adik yer... hihi..

HappyIrfa said...

wah..ada niat nak bg aqilah adik ker?semoga berjaya..

PuteriSatu said...

layarlara ~ baguskan....

neezaref ~ emm tuhla pasal...

husna ~ insyaallah andai diberikan rezeki....

happyirfa ~ teringin gak....insyaallah ada rezeki...sesaje entri ni untuk info pada semua

mama tisya said...

tq sharing info..hah akk dh plan utk next pregnancy ke??

zh-ena said...

heheheheh kena hold dulu nak dpt bby..bg umairah besar skit dulu :D

ami said...

info yang berguna tu..
ehehe..
kena betul2 plan ye

CuTeMiUt78 said...

wah..betul tu.. info yg bagus.

SyaNa said...

TQ KAK..GUD INFO

LoVEaQshA said...

TQ kak,gd info..
zura akn try tips akak tue,dh xsbr nk prgnant..
dh lm rs nyer tgu..

NONIE AZIZ said...

thanks for sharing...trus semangat nak ngandung lagi...kakakak

Fadh said...

ish..yg aku gie baca wat aper...bukan aku yang nak mengandung ha ha ha

kirana said...

heheh saya tak register pon kak..suka baca gak..mmg byk info..
sapa2 nk conceive tu elok la baca kat situ kan

Mak Su said...

ada perancangan ker?

Tukang cerita said...

Emmmmm......
dah rancang tuk adik qilah ker?
:)

shiemz said...

wah..info yg bagus bagik aku yg ngah berusaha nak peknen balik nie...hahahha... i like mama aqilah... hang kata nak peknen sama2 ngan aku.. leh jd besan,... wekekek