Thursday, August 06, 2009

~ Pandai Memujuk ~

Aqilah sekarang kan dah cukup pandai membakar darah mama... hahahah... memang kena sabarlah ngan bebudak baya 2 tahun lebih nih... Ada je benda yang dia buat buat kita rasa... eeeiii nak jerit je... eiii nak marah sangat.. eii rasa nak cubit-cubit je... eiii...geram..geram... geram.. tapi itulah dianya perangai bebudak... klu tak.. bukanlah bebudak namanya kan...



Situasi 1


Isnin lepas kan mama sakit gigi... sakit gigi ni memang tak leh diganggu.. sapa sakit gigi tahu lah camana kan.. ahaks... mlm tu punyalah mama tak leh nak tido.. act ubat ada.. tapi saje mama degilkan diri tak nak makan ubat... so... mata dah lelap.. tapi Aqilah memang stil tak tido.. papa dia lah yang layan... tengah-tengah tido.. dia menyelit kaco mama... tiba-tiba tak tahu camana... kepala dia kena kat gigi mama yang sakit nih... mak datuk sakitnyee... nak marah tak gunakan bebudak.. so mama nangis jekla... hahaha.. tak tahu nak buat apa dah.. nangis jekla...

Aqilah : Mama... angan nangis mama... anganla nangis... syyy.. yamlah mama.. shian mama...

Mama tengah sakit-sakit tu pun boleh gelak... gelak tak tahan rasanya... tapi memang cam tu lah Aqilah... tak leh tengok mama nangis... sure datang pujuk... kelakar siap pujuk suruh diam tuh..

Situasi 2

Aqilahkan suka main apa yang kita tak bagi dia main.. contoh main bedak lah.. main lompat atas kusyen.. main lompat-lompat atas katil... mama risau lompat-lompat atas katil nanti jatuh... terhantuk kepala kat dinding ke terhantuk kat bucu almari ke... eii mintak jauhlah kan... so kita larangla.. makin dilarang makin menjadi dia... last-last dah tak tahankan... mama jeritla...

Mama : Aqilah.... mama kata jangan.. jangan.. dengar cakap mama!!!!! Dah nakal sangat tak nak dengar cakap mama.. nanti mama pegi keje... (Hahaha.. ayat ugut tuh...dengan Volume tinggi nih...)
Aqilah : kih..kih..kih... (sambil lompat-lompat jugak...) Mama pun buat-buat diam dan merajuk... tak cakap apa..buat tak tahu... Boleh dia pujuk kita.. kelakar sungguh...

Aqilah : Mama...mama... angan aar arah Qilah... angan aar... (sambil merengek..rengek..)

Boleh gitu? Aqilah... Aqilah... Sekarang dah pandai kira... 1 sampai 9... kelakar n sweet sangat dengar dia kira... tapi tak tahu kenapa sampai 9 je.. bila kita kata lepas sembilan apa? Dia leh jawab... `Bilan aar mama..pas bilan... 1 arrrr...' hahahahha... itulah bebudak... kelakar sangat... keletahnya memang betul-betul membahagiakan....

12 comments:

zue_annie said...

hehehhe...pandainya..minum susu apa ni hehehhe

CuTeMiUt78 said...

hik..hik..hik.. tu la kan budak2 ni.. ada je ragam dia..

~sall said...

geramnye aku tengok Aqilah tu, tembam.

rynn2506 said...

heheh...keletah aqilah ni buat kite x sbr nak tgu baby dlm perut ni kuar n tgu dia sama besar cam aqilah...

cane lah kerenahnye nnt....

zh-ena said...

dr nak marah terus hati jd sejuk kan bila nak dtg memujuk heheheh
pandai la aqilah

mama nnti vote utk umairah G06 utk contest lil princess..thanks :D

eynda said...

So cute :-)

MatAhaRiKu said...

haha..itu la mencabarnya bila anak dah pandai merayu..tp be careful tau kak..ape2 pun comel la aqilah ni geram tengok dia..kak bila nak tambah ahli nih

mummysya said...

geram tgk pipi dia...

hehehehehe

Wan Anis Sorfina said...

kiut laaa aqilah pujuk mama.. Najlaa Insyirah kalo pujuk ibu bila ibu kata "Ibu tak nak kawan" @ bila ibu kata "Najlaa, ibu kata No kan?", Najlaa bila tengok Ibu dah marah tu, dia cepat2 peluk.. cium pipi lah.. eiiii, nak marah tak jadi nak marah...

hatiberbunga said...

hik!hik!hik! tomeinya...

shiemz said...

hADZeQ: mAMa, sape tue..?
Aku: Aqilah
HadzeQ: Akilah ye mama..
Aku: A'ah.. Aqilah Bam²..
HadZeq: Ooo.. Bam² ek.. Nape Mama?
Aku: Mama dier bam²... hehehe

Aleeya said...

Aqilah dah membesar menjadi anak dara yg jelita la he he..