Sunday, July 04, 2010

Dugaan Untuk Mama dan Papa...

Hari ini.. pagi ini baru berkesempatan nak mengadap pc... kebetulan Aqilah baru je lena lepas makan ubat... sebelum ni.. memang tak de masa langsung... fokus kat Aqilah 24 hours... Betul-betul satu dugaan besar bagi mama dan papa sepanjang 3 tahun membesarkan Aqilah... Mulanya ingat bintat-bintat gegata tu tak serius.. tapi lama kelamaan makin serius pulak menyerang Aqilah... Kalau boleh mama nak bercerita sekali lalu je rentetan peristiwa nih... kerana ianya cukup perit untuk mama ingat-ingatkan balik.. biarlah ianya menjadi satu sejarah yang mama harap dan doa takkan berulang lagi untuk kami sekeluarga... dan juga tidak berlaku pada anak-anak kalian semua... nauzubillah...

Hari Selasa lepas mama sempat kerja satu hari untuk minggu lepas... sebab ingat Aqilah makin pulih setelah kitorang bawak dia ke Klinik Sariah tuh.. Tapi petang tuh... gegata Aqilah menjadi lagi... timbul lagi... kali ni mungkin makin gatal agaknya.. sampai Aqilah menangis.. meraung... menjerit marah... Mama tak henti sapu calemine kat badan Aqilah... tapi tetap tak beri kesan... tido dalam sejam dua... terjaga.. dan menangis.. yang mama tak tahan tengok.. sampai berguling-guling... yang buat mama meraung sama bila Aqilah kata... `Mama.. naper gatal ni jahat sangat mama...? naper gatal ni tak hilang-hilang mama...? sian Qilah mama.. ' Ya Allah kalau boleh mama tukarkan penyakit tuh.. biarlah penyakit tu mama je yang tanggung sayang... biar mama je yang tanggung... tapi mama tak punya kuasa sayang... Esoknya Rabu... mama terpaksa EL lagi... walaupun dah terlalu banyak sangat mama ambik cuti emergency dalam 2 minggu ni.. tapi mama terpaksa... biarlah apa orang kat ofis tu nak kata... mama redha... nyawa pun mama sanggup korbankan... ini pulak setakat cuti... apalah sangat... Dan pagi Rabu tu... makin serius.. bintat-bintat makin banyak timbul... kebetulan papa kerja... mama dah tak tentu arah kat rumah.. bila Aqilah menangis tak tahan gatal lagi... mama menangis-nangis call papa kat ofis mengatakan keadaan Aqilah... memang saat tu.. mama rasa macam... Ya Allah ya tuhanku... kenapa penyakit itu engkau berikan pada anak yang tak tahu apa-apa.. kenapa tak engkau berikan pada aku saje... memang airmata tak berhenti-henti mengalir... dalam setengah jam.. papa call mengatakan kak nelly ngan abang Zul nak datang bawak Aqilah ke Klinik Pakar kat Subang Jaya... kebetulan Abang Zul cuti.. memang satu kebetulan... dan memang rezeki Aqilah betul... kebetulan masa diorang sampai Aqilah dah terlena... Mama pun sedar tak sedar bila masa Abang Zul husband Kak Nelly naik atas dukung Aqilah bawak masuk dalam kereta...

Sampai ke klinik Pakar tu.. orang punya ramai... alhamdulillah tuhan permudahkan urusan kami... Kak Nelly minta jumpa doktor cepat... sebab kes emergency.. kebetulan dia pun dah biasa ngan Doktor kat situ.. dan kitorang berjaya masuk awal... sangat-sangat lega bila doktor kata.. gatal-gatal Aqilah ni sebenarnya tak serius... so.. dia suggestkan makan 3 jenis ubat.. dan 1 krim sapu... kitorang balik dengan perasaan yang sangat-sangat lega.. masa tu gegata Aqilah dah makin hilang... Kak Nelly ngan Abang Zul sempat ajak kitorang round Subang Parade ngan Carefour kat Subang tuh pulak... pastu gi makan-makan semua... dalam pukul 3 baru kitorang berpecah... terima kasih tak terhingga untuk Kak Nelly dan Abang Zul... kalau tak de diorang.. mama pun tak tahu apa yang perlu mama buat dalam keadaan macam tuh...

Sampai rumah... Aqilah stil aktiv macam biasa... tapi bintat-bintat dia mula timbul balik... ktiorang keluar gi setlekan bil-bil semua... konon nak bawak Aqilah ke Giant main kat playground.. tapi gegata dia dah mula naik makin banyak. makin banyak.. sampai muka semua... memang teruk sangat-sangat... tengok playground tu pun dia dah tak kuasa... memang teruk sangat-sangat... kitorang balik je dalam keadaan risau... sampai kat rumah Aqilah mula menangis lagi... dan petang itu pertama kali mama tengok airmata papa menitik melihat keadaan anak kesayangan dia... mama cuma mampu berkata... ` Tak perla pa... ini dugaan untuk kita... tuhan nak uji sekuat mana kita menhadapinya... tak per la pa... kita kena redha...' itu je yang mampu mama cakap... selepas sapu krim dari klinik pakar tu.. Aqilah tertido... masa tu mama ngan papa buat keputusan... petang tu jugak Aqilah bangun tido.. ktiorang mesti bagi dia ubat dalam keadaan apa sekalipun... papa kata... dia try gi tanya jiran kami Shahrul.. kebetulan wife dia fiza tu nurse kat HKL.. nak tanya macamana nak beri ubat pada budak-budak yang susah sangat nak makan ubat nih... alhamdulillah rezeki berpihak pada kami lagi... dengan rela hati Shahrul tu sanggup nak tolong berikan ubat pada Aqilah... dia kata.. dia dah biasa beri ubat kat Aqil anak dia selama nih.. Aqil pun susah nak makan ubat... wife dia pun kadang-kadang tak sanggup nak tengok dia bagi Aqil makan ubat.. mama lega disitu...

Dalam jam 7 malam Aqilah pun dah bangun dari tido.. tapi bintat-bintat memang penuh seluruh badan ngan muka... Dalam 7.15... 5ml ubat selamat masuk ke tekak Aqilah walau dalam keadaan yang payah... tapi itulah yang terbaik untuk Aqilah... Mama tak tahu perlu masukkan shrink tu sampai ke tengah lidah... baru tolakkan ubat dalam mulut... memang kesian sangat-sangat.. tapi biarlah kamu menangis nak... dari mama yang menangis... dalam 10 minit je Aqilah menangis pun... pastu diam tengok tv... dan alhamdulillah... tak sampai 1 jam... ubat tu dah bertindakbalas... bintat-bintat kat seluruh badan Aqilah makin hilang... dan makin hilang... sampai ke tengah malam... alhamdulillah badan Aqilah licin macam biasa... syukur tak terhingga... esoknya mama stil bercuti lagi untuk monitor keadaan Aqilah... kitorang kasi dia ubat macam biasa... berperang dengan Aqilah... mama terpaksa sayang... mama minta maaf...

Dan malam tu memang silap kami juga... tak terfikir bubur ayam mcd tu gatal... bila Aqilah minta nak makan bubur ayam mcd tu.. laju je papa membelikan... dan laju je mama menyuapkan Aqilah... dan Jumaat tuh.. bintat-bintat Aqilah mula naik balik... mama stil bercuti lagi.. tuhan belum habis nak menduga... mama redha... ini semua disebabkan kecuaian mama dan papa.. mama minta maaf sayang... mama alpa... bagi ubat macam biasa... berperang.. kebetulan Cik Ngah Aqilah datag pagi Jumaat tuh... so.. ada la orang nak pegangkan Aqilah time makan ubat... petang tu cik ngah balik lepas Asar...bintat Aqilah makin naik.. makin naik... mlm tu lepas isyak .. berperang lagi beri Aqilah ubat... tapi sempat satu ubat je masuk.. satu lagi... tak sempat... Dalam jam 10 malam Cik Ngah ngan Ayah Ngah Aqilah sampai... Ayah Ngah Aqilah dah kalut nak datang tengok keadaan Aqilah... dan proses memberikan Aqilah ubat makin mudahla... sebab dah makin ramai yang tolong pegangkan... mlm tu 1 jam sekali mama bangun tengah malam tengok keadaan badan dan muka Aqilah... alhamdulillah... bintat-bintat tu makin hilang.. makin hilang... dan makin hilang... Dalam pukul 6.15 mama bangun nak solat subuh... alhamdulillah badan Aqilah licin tanpa satu bintat pun... alhamdulillah... dan kitorang bagi ubat macam biasa juga.. takut bintat tu timbul balik... alhamdulillah sampai ke hari ini.. saat ini... bintat-bintat dah tak de... mama harap sangat dan doa tak henti.. agar penyakit tu tak datang lagi menjengah Aqilah... minta dijauhkan....

Yang kesiannya, dah 3 hari suara Aqilah serak... maybe banyak menangis kot... sakit tekak dia... sian sangat-sangat... apapun.. mama bersyukur... dan redha dengan ujian dan dugaan tuhan ini... mama redha sangat-sangat... semuanya ada hikmah... yang kadangkala kita tak sedar... Pada mama.. ini adalah ujian dan dugaan yang cukup besar sepanjang mama membesarkan Aqilah... mungkin mama perlu bersyukur... kerana di luar sana... ada ibubapa yang diduga dengan dugaan yang lebih besar lagi... punya anak yang berpenyakit lebih serius... duduk hospital berbulan-bulan... mama perlu bersyukur... ini baru dugaan yang sayang kecil pada mereka-mereka... tapi pada mama ianya satu dugaan yang cukup besar... Apapun... inilah ujian untuk membesarkan anak... inilah pengorbanan ibu dan ayah... betapa besar dan tak ternilainya... bila kita punya anak.... baru kita tahu... baru kita rasa... dan baru kita faham... Betapa bukan mudah untuk menjadi ibu dan ayah terbaik untuk anak-anak... Betapa perlunya kesabaran yang tinggi...

9 comments:

~ ReD ~ said...

hoh...memang dugaan ye dalam menjaga anak ni...isk3..

mama rifQy said...

Sedey..kesian aqilah!!
Sabar ye,Kaka=!

Anonymous said...

ank saya dulu kena gegata sebab tuka susu..susu pon kemungkinan juga allergic..

sz | m.s.s said...

ya Allah..tumpang syhdu juga baca catatan mama aqilh ni..alhamdulillah setelah beberapa hari aqilah back to normal ye... syukurrr...

ieda said...

salam..gegata/urticaria ni kadang2 susah nak sembuh..yg penting kena jaga makan.last time mmg seafoodlah punca utama.tp kebelakangan ni ayam pun bahaya jg sb ayam sekarang banyak guna ubat/antibiotik.so kurangkan makan ayam...banyakkan ikan,buah & sayuran.jajan tu lagilah tak elok.
anak susah makan ubat?samalah dgn anak saya nabila.saya biasanya pas kat org yg dia tak kenal sgt utk bg ubat..baru elok jer dia telan.kalau dgn saya mmg tak jalanlah.
moga aqilah terus sihat..amin.

Rizziela said...

Kesiannyer kat Aqilah....semoga cepat sembuh yer sayang

WANNY said...

mama aqilah..jgn lupa bagi ubat ye walaupun susah yg amat utk bg anak makan ubat. ubat yg bleh bantu hilangkan penyakit selain doa kepadaNya. based on pengalaman sy ni..kalau dr ckp 3 hr, mesti mkn cukup 3hr w/pun penyakit dah ilang, ni supaya "saki baki penyakit" ilang.

QasehAiris said...

alhamdulillah Aqilah dah sembuh...harap x berulang lagi gegata tu...ape pun, mama Aqilah byk la bersabar ye sebab dugaan Allah tu dtg pd umatnye yang terpilih saje...Allah memberi dugaan hebat sebagai tanda DIA sayangkan umatnye...insyaAllah ade hikmah disebalik dugaan2 tu....

iem said...

sedihnya,sabar ye!!