Tuesday, December 20, 2011

Kehendak Anak-Anak...

Kadang-kadang saya rasa cukup bersalah... bila terlalu mengikut kehendak anak-anak... tapi dalam masa yang sama saya juga rasa terkilan andainya tak dapat menunaikan kehendak anak-anak... mungkin itu adalah dilema biasa perasaan seorang ibu macam saya... macam contoh ceritanya gini... Aqilah berminggu-minggu dok ulang-ulang nakkan baju hujan Barbie... saya tak tahu dia nampak kat mana... dan saya juga tak tahu dia nampak siapa yang pakai.... tapi setiap kali keluar... dia beria-ia nak pegi beli baju hujan dekat kedai baby bawah Tutti Fruiti tu... jenuh saya pujuk dia mengatakan... baju hujan tu dah habis dijual...tapi biasalah budak-budakkan.. selagi kehendak dia tak dituruti.. selagi itulah dia akan merengek..merengek...dan merengek... (eh merengek ke...???) act bukan merengek... lebih pada merajuk kot... muncung panjang sejengkal leh sangkut hanger... hahahha.. baru saya sedar anak dara saya sangat-sangat dah besar bila tengok dia merajuk... huhuhu...

Akhirnya nak tak nak..bila 2 minggu dia asyik ulang benda yang sama.... saya jadi... alahai nak beli ke tak ni.. nak beli ke tak ni... akhirnya saya tetap buat keputusan .. KATAKAN TAK BOLEH!! konon nak tegaslah dengan anak-anakkan... tahankan ati jekla tengok anak merajuk muncung panjang... tapi dia tetaaaaaaaap citer pasal baju hujan jugak... baju hujan..baju hujan..baju hujan.... mama tetap kata tak boleh..tak boleh..tak boleh... sampai lah satu hari... saya tak ingat saya marah apa kat Aqilah.. mungkin sebab pukul adiklah kot... hahaha itu jekla kot alasan Aqilah selalu kena marah.... hahahha...dan dalam tangis dia keluarkan kata-kata ni... "Mama memang tak sayangkan Aqilah... Aqilah cuma mintak mama belikan Aqilah baju hujan je.. tapi mama tak nak belikan..." aduuuhhh... hati saya rasa disiat-siat plak bila ayat tu keluar dari mulut dia... aduhai anak mama... kalian adalah nyawa mama... takkanlah mama tak sayangkan nyawa mama...

Akhirnya....

Beli je.. terus pakai.. masuk bilik air suruh bukak shower..
ha duduk bawah shower konon hujan... alahai Aqilah.. kamu terlalu banyak menguji tahap kesabaran mama nak....

3 comments:

shiemz said...

hahahhahah.......

MaryaYusof said...

Mmg susah kalau berkenaan kehendak anak2 ni... mcm sy anak baru umur 2thn lebih setakat ni die boleh dibwk berbincang klau nakkan sesuatu tp tahulah bile da besar nnt... erm...

Haslinda said...

hahahaha..comei ja..mintak baju hujan :P