Wednesday, July 11, 2012

Mama Marah Sebab Mama Sayang....


Biasalah budak-budakkan... orang kata budak-budak umur 5-6 tahun ni memang time dia melasak... time dia degil... memang susah nak dengar cakap... yerlah dah nama pun budak2 kan.. klu tak bukan budak2 la namanya.... Aqilah pun sama.. satu hari tu nak dengar cakap kita sekali dua tu dah syukur sangat-sangat dah... klu tak memang menjerit jekla keje mama dia ni ha... kadang2 rasa mcm tekak ni dah perit dah dok jeritkan dia... kejap2 karang.. main kerusilah... kejap2 tarik highchair adik dia terbalikkan... kejap2 nanti dia g panjat kat sofa pehtu terjun.. lompat-lompatlah... panjat kat gril umahlah... tu belum bab berebut barang ngan adik lagi.. dan ini jugak tak termasuk peel si Naufal pun lebih kurang-kurang lebih jek dengan akak dia... apa akak pegang tu gakla dia nak.. jerit2... bila akak tu tak pegang.. tak nak pulak dia main... mahu tak pitam mama dia ni ha... eh ke anak saya jek yang tak nak dengar cakap.. anak2 korang dengar cakap kot... emmm... So saya pun selalu lah marah-marah Aqilah kan... dan satu hari.. saya macam terkedu bila dia cakap cam ni:-

Aqilah : Mama.. kenapa mama selalu marah Aqilah... tak baik mama marah anak... nanti mama dosa masuk api neraka... (Mak aih anak aku.... )
Mama : Aqilah... orang yang marah-marah tanpa sebab dan marah orang yang tak buat salah.. memang dosa dan masuk api neraka.. tapi kalu macam mama marah Aqilah.. sebab Aqilah degil... dan Aqilah selalu buat benda yang salah... Aqilah selalu tak dengar apa mama cakap... itu sebab mama sayang sangat kat Aqilah... klu mama tak marah klu Aqilah buat salah.. itu namanya mama tak sayang... so... mama marah.. sebab mama sayang sangat kat Aqilah... ok...
Aqilah : Eeeemmmmm....

Pastu semalam dalam keta dia dok lompat2... adik pun ikut lompat2... dahla sekarang pakai keta pinjam (keta saya kan rosak.. so pinjam viva biru akak saya...) biasalah budak mcm Aqilah yang berat dia 25kg klu melompat dalam keta Viva.. mahu tak bergegar keta tuh... saya pun jeritla....

Mama : Aqilahhh... mama kata jangan lompat2 dalam keta....(Sekali cakap...)
Still lompat-lompat lagi... adik pun sama lompat2...
Mama : Aqilah... kan mama kata jangan lompat.. dengar cakap mama... (Suara dah naik sikit dah....)
Still lompat2 lagi... aih memang tak leh jadi...
Mama : Ya allah Aqilah... Aqilah tak dengar ke mama kata jangan lompat.. jangan lompat.. jangan lompat (Suara memang dah tinggi dah..)
Papa : Aqilah... Aqilah suka kena marah ngan mama kan... (Papa dia pun masuk campur..sebab dah geram.kan)
Aqilah : Alah papa... mama marah sebab mama sayang Aqilah papa... 

Emm nah ambik balik... camana nak marah kalau anak kreatif nak menjawab.... Aqilah..Aqilah..  macam-macam hal la kamu ni....


3 comments:

~ yus ~ said...

hihihih, akak, sama je perangai anak2 kita ni.

Macam Aqil anak saya je Aqilah ni, walau dia dah darjah 4 skrg, masih ada tak mendengar kata juga, cuma dia skrg jadi tukang cakap bagi saya. Bila adik dia buat perangai, dia yang marah, pastu bila adik dia bising, dia pula cakap, Aqil marah sbb Aqil sayang...kan ibu selalu cakap mcm tu, marah sebab sayang...huhuhu

Puteri Satu said...

yus... alahai sweetnya aqil....

Anonymous said...

suke2..(^_^)da lme akak xcte mcm ni..suke ble akak cte psal aqilah n naufal..comel jek..
>shafa<