Tuesday, October 16, 2012

Peperiksaan Akhir Tahun 2012 - Pasti Isbat Al-Imtiyaz



Start semalam dah sebenarnya...Nasiblah ada Group kat facebook sekolah Aqilah ni..So apa-apa hal.. banyak saya dapat info kat situ...Kadang-kadang kita nak berinteraksi dengan pihak sekolah...Atau dengan guru-guru.. memang tak sempat...Pagi-pagi hantar anak ke sekolah.. selalu tergesa-gesa..Nak cepat je tiap-tiap pagi...Kadang-kadang ada masa... saya sempat jugaklah berborak 3-4 minit dengan muadiba-muadiba Aqilah...Tanya perkembangan Aqilah... camana dia dalam kelas...camana dia belajar.. camana pergaulan dia semua....Adanya group Pasti Isbat ni... syukur sangat...Jadual exam diorang  pun saya boleh tengok kat situ jek....

Tapi Khamis sebelum exam tu pun muadiba dia dah kasi jadual ni....Exam lepas... result Aqilah agak kurang memberangsangkan...saya rasa.. saya tak pernah anggap... itu satu kegagalan untuk dia...Sebab Aqilah baru berusia 5 tahun... top 5 atau top 10 itu bukan target saya utk Aqilah... Bagi saya cukup dia faham apa itu peperiksaan dah cukup... mcamana dia menghadapi peperiksaan itu yang saya rasa penting... bukan no 1 atau no. 2 saya target untuk dia.... janji dia faham dia ke sekolah untuk dia belajar selama di sekolah dia perlu belajar... bukan dia perlu main-main... itu dah cukup bagi saya... sebab tu.. saya tak berapa aproachkan sangat Aqilah untuk peperiksaan tahun ni... just malam saya cuma semak buku sekolah sama-sama dengan Aqilah... gelak-gelak...usik-usik dia...saya tak aproach dia untuk belajar-belajar dan belajar... saya perlu perlahan-lahan aproach dia... supaya dia tak rasa terlalu terbeban... tapi saya rasa saya sangat bersyukur dan bangga bila Aqilah cukup petah dan lancar membaca banyak surah-surah Muqaddam... memang itu yang saya impikan... memang touching sangat bila anak pandai baca Quran... rasa macam... ala sweetnyer kamu hai anak.... Bila keluar kemana-mana...ada masa dia akan capai tudung... ada masa dia buat tak tahu jugak... tak per perlahan-lahan.. setiap pembelajaran bagi budak-budak perlu perlahan-lahan dan bukan secara drastik... insyaallah...

Kalau ikutkan perancangan saya dan suami... tahun depan menginjaknya Aqilah 6 tahun kami plan nak hantar dia ke sekolah lain.. mungkin lebih mendorong dia pandai berbahasa inggeris... so fare lah time 5 tahun dia dah banyak hafal surah .. and dah ada asas-asas agama... and tahun berikutnya dia belajar lebih pada English dan pembacaan... tapi saya rasa... saya sangat berpuashati dengan Pasti.... dan saya rasa juga... biarlah Aqilah diasuh dan diajar nilai-nilai islam sedari kecil.... biar dia tahu dan faham konsep islam itu sendiri sedari kecil... dan saya rasa.. saya tak membuat kepusan yang silap.... Walaupun anak saya tak pandai speaking berabuk.. tunjuk kapalterbang sebut `aeroplane'.. tunjuk kedai sebut `shop' hahahha.. tapi saya bangga bila dia boleh hafal macam-macam surah muqadam... itu dah cukup buat saya rasa bangga...




9 comments:

Yaya said...

good luck qilah..semoga berjaya dalam exam...

Aty Fared said...

waaahh..sekarang dah canggih kan..tengok dalam fb jer dah ley hapdet macam2..:) even pelajaran anak pon..
saye jugak nak macam tu..saye mahu die belajar agama dan hafalan surah2 dulu..saye yakin...itu akan buat hatinyer lebih terang..dan lebih mudah tuk menerima pembeajaran lain..:)

Shima said...

Anak saya juga belajar di PASTI dan sebaya Aqilah. Saya bangga dengan anak saya seperti Puan. Saya setuju sgt2, walaupun anak kita tak belajar di smart reader x semestinya dia tak blh kuasai english. Macam kita dulu2 jugak hanya di tadika KEMAS. Yang penting asas agama perlu ada. Pelajaran peribadi muslim umpamanya sy lihat ada terkesan dlm jiwa anak sy. Cth takut nak ckp bohong.

Shima said...

Tahniah, sy suka baca blog Puan. Anak sulung sy juga sebaya Aqilah dan bersekolah di PASTI di daerah Klang. Sgt setuju dgn pendapat Puan. Yang penting asas agama dan akhlak. Thn dpn pun sambung di PASTI lagi. Insya'allah.

Shima said...

Anak saya juga belajar di PASTI dan sebaya Aqilah. Saya bangga dengan anak saya seperti Puan. Saya setuju sgt2, walaupun anak kita tak belajar di smart reader x semestinya dia tak blh kuasai english. Macam kita dulu2 jugak hanya di tadika KEMAS. Yang penting asas agama perlu ada. Pelajaran peribadi muslim umpamanya sy lihat ada terkesan dlm jiwa anak sy. Cth takut nak ckp bohong.

Shima said...

Tahniah, anak sulung sy juga sebaya Aqilah dan bersekolah di PASTI di daerah Klang. Sgt setuju dengan pendapat Puan. Yang penting asas didikan agama dan akhlak.

Puteri Satu said...

Aleeya atinza : tq auntie...

Aty fared : itula... zaman dah serba moden kan... dulu klu hilang kertas jadual exam.. melilau cari sampai nangis2.. hik hik...zaman akak dulu la...

akak pun sama pendapat ngan aty... biar kita bangga anak kita pandai menghafal surah.. dari kita bangga anak kita hafal lirik2 lagu engeris..kan...

shima...betul.. boleh nampak kesannya kat anak2 yang belajar kat PASTI...

azhariahzuber said...

Sy msh hntr ank ke pasti thn dpn. Ilmu dunia kita blh ajar. Agama mmg kn betul2. Apa pun gud luck

Puteri Satu said...

azhariah - samalah...akakpun stil hantar aqilah ke pasti gak next year...