Tuesday, August 30, 2016

Ayam Masak Merah

Dah lama tak masak ayam masak merah...
Saya panggil ayam sambal jek... tapi ada orang panggil ayam masak merah..
Macam2 nama kot... hehehe....
Dulu Anak2 saya tak tahan pedas sebenarnya... so jarang masak ayam masak merah ni...
Tapi lately ni si kakak Aqilah dah ok... si adik pun boleh dah cicah2 sikit2 sambal2 ni...
Saya pun yg teringin nak makan.. lama sangat nak makan...
Act kat kedai banyak jual.. tapi tak sama dengan masak sendiri nih....




Ok saya tempek resepi ayam sambal ni ha k.. (jap sambal jap merah. hentam sajelah...)

1/2 ekor ayam potong sedang
6 sudu besar Cili kering blend (Nak lagi pedas tambah lagi..)
5 sudu bawang merah blend
3 ulas bawang putih blend
1 biji bawang besar potong melintang
Sedikit air asam jawa
1 sudu besar sos cili
1/2 inci halia (kisar)
2 ulas bawang merah (kisar)
sedikit serbuk kunyit
Garam

Perap ayam dengan garam, kunyit halia dan bawang merah (kisar).. goreng matikan air ayam je.. tak yah sampai garing.. agak2 masak angkat jek...

Tumis Cili kering bawang merah bawang putih.. agak garing masukkan sos cili dan air asam jawa (jgn byk sangat nanti masak tak sedap)...masukkan sebiji bawang besar potong... masak sampai naik minyak...then masukkan ayam yg siap digoreng tadi... perasakan dengan garam, gula dan pasti sedap.. heheheh...




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...