Thursday, August 11, 2016

Belanja

Pepagi hantar anak dara ke sekolah..

Aqilah : Mama belum kasi kita duit belanja..
Saya : Oh ya ke... ambik wallet mama dlm beg (tgh driving)
Aqilah : Mama kita ambik duit belanja lebih ok... 
Saya : Eh kenapa plak... nak beli apa? duit belanja semalam ada balance kan?
Aqilah : Ada RM2 jek...
Saya : So ambik lagi RM4 saje... cukuplah RM6 sampai petang kan..
Aqilah : Tak mama.. kita nak beli barang kat kedai buku. nak beli lebih sebab kawan2 suruh belikan..
Saya : Eh sejak bila kawan2 awak jadi tanggungan mama plak...?

Memang mendapatlah bebelan sepanjang jln g sekolah...
Aqilah memg dari dulu mcm tuh... suka berbelanja mcm mak pak dia cop duit hari2... Sampai saya siap pesan dengan akak kedai buku kat sekolah dia... supaya jgn jual barang dengan Aqilah kalau dia nak beli barang bukan2.. klu dia nak beli barang sekolah je boleh... Anak2 zaman sekarang ni memang kuat sungguh belanja kan...



Kat atas tu status saya pagi tdi kat facebook... 
Ramai yg beritahu pm/email... anak2 diorang pun sama...
Pergi sekolah mesti nak belanja lebih...
Balik sekolah mesti bawak mcm2 dari kedai buku (barang2 yg bukan keperluan sekolah)
Sebenarnya Aqilah ni dari tahun 1 memang suka belanja kat kedai buku...
Mcm saya cerita kat atas tu...saya siap kautim dengan akak kedai buku tu.. 
Supaya.. bila Aqilah datang jangan jual barang ngan dia.. (hahahah zalim punya mak...kan)
Sebab masa tu saya tak de choice... bagi belanja sikit... dia kata tak cukup..
Anak saya memang jenis pemakan ye... hahaha.. duduk kat rumah paling kuat perut dia tahan 3 jam je.. pastu dia akan ngadu lapar... sebab tu bila kat rumah kena sentiasa ada makanan....
Yerlah budak2 tengah nak membesarkan... syukur alhamdulilllah anak2 sihat.. ada selera makan...kan.. dan anak2 saya tak susah tackle selera diorang... semua diorang makan....hehhe...

Ok berbalik pada cerita belanja ni tadi....
Saya taklah berkira dengan anak2 nak belanja ni... selagi diorang beli barang yg memang barang diorang.. saya masih boleh tolerate lagi...  
Selalu saya bekalkan dia RM6.. selalu saya letak syiling2 dalam wallet dia dalam RM2 lagi...
Selalu pagi pkl 10 dia beli nasi lemak atau mee goreng.. roti/roti hotdog...air (dah bawak bekal air stil beli air lagi...) total pagil RM2-RM3 mcm tu... tengahari... dia beli nasi/me rebus/me kari.. roti/hotdog/nugget... air total RM3 lebih kurang... ada balance sikit.. bolehla dia beli jajan2 ke apa2 yg mengarut... selalu mcm tu... alih2 hari tu dia ada cerita.. terlepas cakap dengan saya... masa borak2... dia kata... belanja sekolah mama kasi sikit... eh eh sikit ke? dia kata... dia beli barang kat kedai buku...lebih tu baru beli makanan... eh eh! bukan ke beli makanan dulu lebih tu baru beli barang kedai buku??? oohhh no no anakku....  tak boleh mcm tu k.... kena beli makanan dulu lebih baru boleh beli barang kedai buku.... ok.. full stop!! tak de quiry lagi... 

Tapi dah nama pun bebudak.. balik sekolah still ada lagi barang2 mcm2 dari kedai buku....
Tak tahulah sampai bila nak belanja kedai buku tuh... sampai habis Tahun 6 gamaknya...





1 comment:

Aty_Fared said...

banyak eh belanja budak sekolah skrg.. kitew tak tau sebab anak tak ke sekolah rendah lagi.. heheh.. teringat dulu2 tahun saya belanajn 20 sen jer.. dapat 50 sen..rasa terus kaya.. hahaha.. neway.. betul lah macam akak cakap tu.. saya sokong..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...