Thursday, September 08, 2016

Genius Aulad Nilai The Best....!!!

Sebenarnya nak buat entry ni dah lama.. dari awal tahun lagi...
Tapi doklah bertangguh2... last2 sebab lately ni ramai plak yg email dan tanya pasal Aqil Naufal sekolah kat mana... ok tak tadika dia g tu.. jadi saya jawablah dan ceritalah kat blog ni sekali harung... kan... Bertabahlah korang ye sebab entry ni panjang dari entry lain..hahaha....

Ramai yang tak tahu kot.. anak saya Aqil Naufal ni... masa 5 thn..
Saya memang tak hantar dia ke tadika...  disebabkan tak de tadika  yg saya rasa ok...
Dok survey2.. sedar2 dah tengah tahun (masa tu Naufal 5 thn)..
So.. dah malas nak hantar sebab dah tengah tahun.. jadi teruslah anak bujang saya ni melangut kat umah sampai habis tahun 2015.. (masa tu saya tawakal jekla... kebetulan ada sorang anak jiran saya pun.. tak hantar jugak anak dia ke tadika masa 5 thn)...jadi saya humble je tak hantar... Naufal pun.. dia bantai meraung kalau saya bawak ke mana-mana tadika... hai lah anak....

Bila penghujung tahun 2015... kebetulan dan memang rezeki Naufal...
Nampaklah kat tepi simpang sepanduk Genius Aulad akan dibuka kat NIlai...
Saya call n tanya... alhamdulillah... yuran pun tak lah mahal... lebih kurang jugak dengan tadika-tadika yang ada kat Putra Nilai nih... yg penting masa tu saya fikir... biarlah semua yg masuk ke Tadika tu semua pelajar baru... sebab saya imagine kalau masukkan Naufal ke Tadika yang dah sedia ada.. mesti pelajar2 tu dah berkawan.. tinggallah anak aku je tak berkawan.. kan.. (hahahah sampai ke situ imagine nya...) padahal biarla dia belajar berkawan kan... tapi dah naluri mak-mak sangat... risau kat anak tak reti nak berkawan... hadoila...



Pict credit dari Facebook Genius Aulad Nilai

Sebenarnya banyak liku2 dan cabaran bila kita hantar anak yg dah betah duduk kat umah selama 5 tahun ni... itu apa yg saya alami... buat pulak anak yang lahir hujung tahun (Naufal lahir 18.12.2010) dalam kelas dia paling muda dari pelajar lain... so anak lelaki ni memang lambat sikit matangnya dari anak perempuan... tapi perbezaan pada anak-anak ni adalah satu perkara biasa... setiap anak-anak tak sama perkembangannya.. Aqilah dulu.. umur 5 tahun tak de masalah ke sekolah... very excited... walaupun ada jugak masa dia ponteng sekolah... but tak sama 100% dengan Aqil Naufal...hahaha...

Pict credit dari Facebook Genius Aulad Nilai




Ni masa baru dapat uniform sekolah...very excited occay... hahaha..


Ni muka hari pertama ke sekolah... ceria sangat... hahahaha...
Alhamdulillah seminggu pertama sekolah... happy n ceria...
Tak de masalah... 


Masuk minggu kedua..dia buat perangai menangis kat sekolah... masa saya hantar dia tak menangis..
Tapi teacher inform dia menangis.. bila saya pick up dia balik dari sekolah dia pun kata dia menangis..Aduhailah anak.... 

Tapi secara personalnya saya memang bersyukur sebab Teacher di Genius Aulad Nilai nih memang friendly... dan bila kita wassap tanya hal anak2 di sekolah.. diorang cepat je update... kita tak rasa bimbang hal anak-anak di sekolah... Terima kasih tak terhingga untuk Teacher Shuhada (Teacher clas Naufal - 6 Istanbul) yang tak jemu2 melayan kerenah si bujang saya nih... aduhai... tak terbalas rasanya jasa baik Teacher Shuhada... Naufal menangis pepagi.. dia yang dukung bawak masuk... berat tu weehhh... gigih dia kan... ada masa Naufal tak nak ke sekolah... siap kirim voice wassap untuk pujuk Naufal ke sekolah... kat mana korang nak cari teacher cam tu kan.. saya tak pernah jumpa lagi.. hahahha...  serius memang rasa terhutang budi sangat-sangat... hanya allah yg mampu membalasnya...


1st trip diorang masa awal tahun Musolla Trip... ke Masjid Besi di Putrajaya....
1st time lepaskan Naufal sendiri... cuak jugak rasa.. tapi fikirkan Teacher ada... 
Confirm tak de masalah... Alhamdulillah tiada masalah... Teachers GA Nilai jaga anak-anak dengan baik sekali... 

Yang saya tak boleh lupa... ada sekali Naufal balik sekolah jari telunjuk berplaster... dan cepat je teacher mesej kata jari Naufal kena kertas.. so luka sikit... berkali2 minta maaf... allahuakbar... tak de apa pun.. sikit jek... no worries...  tapi nampak disitu betapa diorang allert perkara2 macam nih....

Perkembangan Aqil Naufal di GEnius Aulad NIlai...
Ok.. pasal perkembangan pulak... seperti saya beritahu di atas... Aqil Naufal tidak bersekolah usia 5 thn.. so di Genius Aulad dia baru mengenal ABC secara formal... dia boleh baca ABC tapi tak kenal huruf.. memang rasa susah hati... mungkin agak struggle bagi dia nak kejar kawan2 yang dah bersekolah 5 tahun kan... sehingga satu hari masa tu seminggu dua start persekolahan... Teacher tanya saya... Aqil (Teacher panggil dia Aqil sebab ramai kawan2 nama Naufal) tak tahu membaca dan menulis ye puan??? yes.. memang dia tak tahu membaca dan menulis... masa tu rasa.. alahai anak... sangat ketinggalan kamu ye...  tapi saya sangat yakin anak saya mesti boleh ...walaupun pada awalnya... dia mcm give up nak catch-up kawan2...sampaikan Teacher kata... Aqil kena belajar awal 30 minit... dan habis kelas... kena belajar lagi... Tapi itulah..setiap anak ni perkembangan tak sama... masing2 ada kelebihan tersendiri... mak mana yang tak susah hati kan bila anak umur 6 tahun masih belum pandai membacakan... sebenarnya yang buat kita lagi susah hati bila mak-mak lain up kan gambar or video anak2 yg dah pandai membaca... tapi ikhlas saya kata... memang ada terdetik dalam hati rasa .. alah.. anak aku tak pandai baca lagi... mcm merungut kan... tapi saya selalu muhasabah diri... setiap anak tak sama perkembangannya... kenapa perlu merungut.. setiap anak tak sama rezekinya.... 

Alhamdulillah... Genap 4 bulan di sekolah Genius Aulad... secara kebetulan... saje cek buku sekolah Naufal... dan saya saja test dia membaca.... Allahuakbar.... dah boleh baca.. saya terkejut sangat masa tuh... takkan secepat ni anakku.. mama tak expect dan mama tak pernah harapkan awak belajar secepat nih... tapi itulah dinamakan perkembangan anak2.. dan kelebihan anak2 tak sama... si kakak Aqilah masa umur 6 thn masih tak boleh membaca (masa tu belajar di Pasti) .. sehelai demi sehelai mukasurat buku saya minta dia bacakan.. alhamdulillah... semua berkat usaha teacher di Genius Aulad Nilai.... 

Dan Selepas 6 bulan teacher tanya saya.. "Aqil dah pandai baca la Puan.. dia rajin membaca kat rumah ke...??" Alah.. rajin bebudakkan... ada masa dia rajin ..rajinlah.. bila masa mood dia ke laut tu... kita pujuk ajak membaca pun tak jalan jugak... budak2 kan... yang pasti semua atas kerja keras Teacher di GA Nilai.... Terima kasih untuk Teacher Shuhada (Guru Kelas Aqil Naufal - 6 Istanbul) Terima kasih jugak untuk Teacher Nabila yang mengajar Matematik.. alhamdulillah... Aqil Naufal expert dah sekarang kalau bab-bab tambah.. dia lagi laju dari kakak... heheheh.... eh baru 6 tahun boleh tambah2 ni mama rasa terkagum jugaklah.. terima kasih Teacher Sherry mengajar Aqil Naufal reading... Dan yg pasti jugak... terima kasih pada Teacher yang mengajar Aqil Naufal dengan Litle Qari Book.. lancar sangat mengaji kat buku tuh... alhamdulillah... cuma balik rumah lepas maghrib selalu anak-anak mengaji balik dengan atok diorang...


Ni 2nd Trip... Lokasi ke Kidzania....  2nd trip mak2 sangat lah kan.. susah hati jugak...sebab nak lepaskan jauh sikit naik bas.. hahah.. ke Damansara sana... riso takut Aqil Naufal muntah ke apa ke dlm bas... 

                                        Pict credit dari Facebook Genius Aulad Nilai




Muka very excited... nak naik bas..  nak g Kidzania.. hajat hati sebab boleh jadi bomba kat sana.. hahahha... Alhamdulillah... 2nd trip pun tak de masalah..Trip g Kidzania ni sampai ke petang.. pkl 6 baru diorang sampai balik kat depan sekolah....


Pasal sukan ni saya dah ada cerita hari tu... kat entry  SPORT DAY GENIUS AULAD NILAI



Next Trip To the Grocery Store... Trip ni lepas raya tak silap saya....
Teacher bawak ke Tesco untuk murid kutip pengalaman beli barang sendiri.. dan bayar sendiri...
Berat Naufal bawak balik barang2...

Credit dari Facebook Genius Aulad Nilai

Aktiviti sambutan merdeka pada 30/8/16 hari tu.. masa ni Aqil Naufal tak hadir sebab batuk n selsema....huhuh.. okla mcm dah panjang sangat dah entry nih... hahahha... saya stok sini dulu.. nanti continue next aktiviti GA Nilai kat entry berikut yek... 

Tapi setakat ni overall... memang Genius Aulad Nilai ni saya rasa Tadika terbaik kat Nilai ... itu pendapat saya... sebab lain branch lain ownernya..  Owner GA Nilai ialah Teacher Suraya... very friendly ... tak de kot yg saya tak puashati... semua ok... dari guru sampaikan semua aktiviti Tadika ni saya berpuashati... saya sangat2 recomend pada sesiapa yang mencari tadika di sekitar Nilai Putra... Bandar Baru Salak .. pertimbangkan untuk survey Genius Aulad Nilai nih... insyallah korang pasti puashati... pendaftaran Pra-sekolah utk 2017 dah dibuka.. so sapa yang bertanya boleh terus contact no kat bawah nih....ok... kalau saya ada anak lagi.. memang saya GA Nilai ni jugak yang saya akan hantar tanpa berfikir panjang lagi.... sebab Genius Aulad Nilai memang The Best...!!









No comments: