Thursday, August 04, 2016

Mee Sanggul Blackpepper...

Gambar blur.. naper ntah.. hahaha..

Hari tu saya upload gambar kat instagram... ramai yg tanya saya resipi mee ni...
Act...  anak-anak saya panggil mee ni mee tok ngah... sebab mak saudara saya yg diorang panggil tok ngah selalu masak mee ni bila kami balik kg... sebab dia tahu anak2 saya suka makan mee.... selama ni memang adalah cuba2 masak bila balik ke sini kan... tapi guna mee kuning biasa tu.. memang tak menjadi... rasa dia lain.. tak jadi mcm mak suadara saya ni masak... saya rasa mungkin air tangan dia kot.... ada satu kali tu balik kampung... kami masak sama2 dengan mak saudara saya nih... dia kata memang beza mee kuning tu rasa dia... sebab tu dia guna mee sanggul...

Resipi:

5 keping mee sanggul (dicelur dengan air panas dan toskan)
Ayam atau Daging di potong nipis
3 ulas bawang putih ditumbuk
4 ulas bawang merah sederhana besar ditumbuk
1/2 inci halia ditumbuk
1 1/2 sudu kecil  lada hitam (ditumbuk) - secukup rasa.. rasa kurang tambah lagi...
Sawi
Kobis

Tumis bahan2 yang ditumbuk (bawang putih bawang merah halia dan lada hitam saya tumbuk sekali so tumiskan sekali), naik bau masukkan sayur2... then masukkan air.. anak2 saya suka kuah banyak.. so saya letak lebih sikit air.. tapi jgn banyak sangat air nanti cair tak kick.. hehehe... lepas tu sayur dah agak layu masukkan mee yang dicelur tadi... perasakan dengan garam ... siap!!!



Saya lupa nak snap gambar bungkusan mee sanggul tu.. gambar atas ni ambik 
dari google imej kredit dari  blog http://sarfaeiz.blogspot.my/ 

2 comments:

mshazadoes said...

kak mee sanggul nih sama dengan yee mee k?

Puteri Satu said...

mcm sama.. tapi mcm lain..hehhee... akak tak pernah try plak guna yee mee....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...